Кубинският пианист Роберто Фонсека е представител на новата генерация музиканти във великата формация “Buena Vista Social Club”. Той е посланикът на кубинския джаз и музиката, която сътворява, е многопластова и вълнуваща, с усет към мелодията и респект към традицията. Роберто Фонсека е познат и обичан в целия свят и е работил с големите артисти на Куба Ибрахим Ферер, Качаито Лопес, Омара Портуондо и другите от “Buena Vista Social Club”, както и с Хърби Хенкок, Нилс-Петер Молвер, Карлиньос Браун, Майра Андраде, Раул Мидон и кой ли още не. Намираме го в Париж, в разгара на европейското му турне, което включва обиколката на 8 държави, за да поговорим с него за музиката, за началото с “Buena Vista” и за работата му с Нови български гласове и техния диригент - композитора Георги Петков, професор в НБУ.
Кога разбрахте, че ще се занимавате с музика?
Още в училище - един ден осъзнах, разтърси ме като гръм, че мога да правя музика и че с нея мога да се изразявам чувствата и мислите си.
Кой е оказал най-силно влияние в детството Ви?
Родителите ми са музиканти, братята ми също и съм научил много от тях, но най-силно влияние върху мен имаше майка ми, тя ми внуши колко важна е интерпретацията. Тя е най-важният глас за мен и затова често може да се чуе в албумите ми.
Пианото ли Ви избра или Вие избрахте пианото?
Започнах с барабаните, защото бях неспокойно дете, а и баща ми свиреше на барабани. Но като седнах на пианото, разбрах, че това е най-цялостният инструмент, с който мога да изкажа всичко.
Какво Ви дава музиката?
Всичко, без нея не мога да съществувам. Без нея няма живот.
Какво Ви вдъхновява?
Вдъхновение мога да намеря навсякъде, но за мен е важно да се връщам в Куба, да усетя карибското море.
Свирили сте с “Buena Vista Social Club”, какъв урок научихте от тях?
Моят стил, начинът, по който композирам и по който мисля по отношение на музиката, в голяма степен е повлиян от “Buena Vista Social Club”. Ибрахим Ферер беше истински ангел и винаги ме насърчаваше. От него разбрах, че няма значение колко си голям, важно е да правиш нещата както трябва и да бъдеш себе си. Той ми помогна да намеря стила си и да правя своята музика, така както я усещам.
Какво Ви вълнува най-много в музиката? Има ли жанр, който Ви говори по-силно от другите?
В музиката ме вълнува всичко! В афро-кубинската музика материалният свят се среща с духовния. Когато музиката излиза от сърцето, можеш да преместиш света. Музиката е нещо наистина прекрасно, с нея може да изразиш всичко, което чувстваш и мислиш. Джазът е този стил, защото дава свобода и силно чувство. Но съм отворен за всички звуци от света.
Свирили сте с различни формации - от соло до биг бенд – с каква формация се чувствате най-добре?
Мога да се изразявам по различен начин, зависи какво искам да кажа. Няма значение дали свиря соло или с група талантливи музиканти - важно е да е искрено.
Кое е по-силно за Вас като усещане - да композирате или да свирите пред публика?
Да композирам, това е много силен, интензивен и интимен процес. Но и публиката зарежда по специален начин. Така че и двете изживявания са важни за мен.
Как намерихте пътя към българския фолклор?
Това се случи, когато дойдох с Ибрахим Ферер през 2004 г. и попаднах на фолклорен канал в хотелската си стая, влюбих се в ритъма, в хармонията и си дадох сметка, че макар да идваме от страната на многопластовите ритми, винаги има с какво да се изненадаме и да срещнем нови предизвикателства като българския фолкор. После продуцентите от Джаз Плюс ме запознаха с композитора Георги Петков и започнахме обмена на идеи. Когато имаш уважение и любов към другата култура, всичко се нарежда.
Какво помните от процеса на работа с композитора Георги Петков?
Беше 2020 г., не можехме да се срещнем и си пращахме партитури по имейла. Развълнувах се, като направих музиката по неговия аранжимент на “Девойко, мари хубава” и на първото изпълнение пред публика в София се разплаках. Много красива музика.
Какво да очаква българската публика на трите концерта в Пловдив, Варна и София?
Силно желание да споделим нашата музика с българската публика, с много вълнение и радост подготвяме програмата с “Нови български гласове” и маестро Петков – вокалните му аранжименти са прекрасни. В българския фолклор хармониите, ритъмът и мелодиите са абсолютно завладяващи, а в съчетание с кубинската музика е много вълнуващо. Ще ви поведем на пътешествие в красиво място с тази музика.
Разговаря Маргарита Борисова