Турция си иска отоманските архитектурни паметници
Събота, 10 Август 2013 16:06Източник: Стандарт
При неофициалното си посещение в България преди дни турският вицепремиер Бекир Боздаг е поставил въпроса да бъдат върнати отоманските архитектурни паметници.
Образците на отоманската архитектура, намиращи се в България, били в отчайващо състояние, констатирал вицепремиерът, предаде Анадолската агенция, цитирана от БНР.
По време на визитата си Боздаг пропътувал в България близо 2000 км за три дена, посочва още Анадолската агенция. По време на тази своя инспекционна обиколка той обърнал специално внимание на архитектурните паметници от отоманската ера, като подробно се запознал с правния статут върху собствеността им и изразил желанието на турската страна да се заеме с тяхното реставриране.
България е била под отоманско управление (бел.ред. турско робство) близо 500 г. до придобиването на своята независимост през XIX в., не без гордост припомня агенцията. Боздаг казал, че се почувствал оскърбен и натъжен от вида на запуснатите архитектурни паметници. Особено бил огорчен от това, което видял в Пловдив, където историческа джамия е превърната в ресторант, а традиционна обществена баня (хамам) приютява музей на модерното изкуство.
Опитваме се да придобием собствеността върху джамията посредством Турската агенция за сътрудничество и координация (TIKA). Засега няма споразумение. Но когато такова бъде постигнато, ще я отворим отново за богослужение, цитира думите на Боздаг Анадолската агенция.
На 7 август безпрецедентен скандал беляза празничната вечеря по случай мюсюлманския празник Рамазан Байрам в Пловдив. Събитието беше почетено от президента на България Росен Плевнелиев, на него присъства и турският вицепремиер Бекир Боздаг. Българските журналисти безцеремонно не бяха допуснати на вечерята, за разлика от турските им колеги. Впоследствие държавният ни глава се оправда, че това станало по искане на протокола. Но пропусна да информира обществеността за съдържанието на разговорите по време на вечерята.
|
Коментари |
16:38ч. 11 Август 2013 #39 Иван Михалев Това не е новост. Има подписан от ББ договор за културно сътрудничество между България и Турция, в който са регламентирани въпросите за сътрудничество в областта на културата и историческото наследство. Само, че там е залегнал принципа на пропорционалността - една джамия в България - една църква в Турция. Един турски културен дом в България - един български културен дом в Турция. Само на базата на пропорционалност и ясно дефинирани правила за двете страни може да се преодолее донякъде, натрупаното със столетия противопоставяне. И без противопоставяне на религиите, което между другото е най-трудната част.
В този процес ролята на политиците е особено важна. Ако нашите по една или друга причина си подлагат задните части и отстъпват от тази пропорционалност, много е ясно, че другата страна като върви напред и предните й части ще влязат в задните части на тези, които ги подлагат.
А за цитираната среща - наистина е скандално да бъдат изгонени едни журналисти и допуснати други, каквито и да са. Президентът трябва да се извини на медиите и да даде пълен отчет какво е говорено на тази среща, била тя и неофициална. Иначе на фона на изказванията на турските политици, у българското общество винаги ще има съмнение за тайни договорки, особено ако има и някакви действия в тази посока.
15:22ч. 11 Август 2013 #38 Венче Замисляли ли сте се защо на срещата с Боздаг, който е само вицепремиер е бил поканен не бг премиера, не вицепремиер и никой от ръководството на ДПС, а президента и някои от подсъдимите от Пазарджик? Ще съм любопитна да прочета мнения.
11:13ч. 11 Август 2013 #37 ironski Венче,лефер и тем подобни боклуци,докарахте си ДПС на власт,няма да мънкате!!!! Турците видяха какви продажници са българите,знаят много добре,че за 5 лева могат да манипулират огромна част от населението ни и си е абсолютно в реда на нещата да започнат да искат....искат....искат.А ние ще даваме,даваме...даваме,докато има живи тъпанари,които да гласуват за ДПС,БСП и АТАКА.
Добре дошли в новата отоманска ера!!!
10:36ч. 11 Август 2013 #36 tatyana1 Ех, и ние да имахме политици като турските!
09:50ч. 11 Август 2013 #35 Венче Друго реципрочно условие, което можем да поставим е реставриране на български паметници, съборени от турците при завладяване на територията ни. Но едва ли този президент, с неговото васално поведение, ще си позволи подобно достойнство..
09:44ч. 11 Август 2013 #34 Венче Bobo86, Турция няма да влезе в ЕС само защото ББ е дал съгласие, но може да НЕ влезе, ако дори и само България не е съгласна. А България трябва да се съгласи само след изпълняване на определени условия, а не БЕЗУСЛОВНО. Ето едно условие, включено като договорна клауза на Ангорския договор, което Турция все още не е изпълнила: за обсебената недвижима собственост в Одринска Тракия най-общо като 34 000 къщи, близо 2 000 000 декара ниви и лозя, и 213 000 декара гори и пасища, се предвижда парично обезщетение. Измерение на това обезщетение към днешна дата според изчисления на Тракийските дружества днес надхвърля 16 милиарда долара. .
Поведението на президента ни на 7 август и за мен е недопустимо и тук няма нищо общо с парламента (за сведение на д-р Иванов).
09:04ч. 11 Август 2013 #33 Галатея Не мисля, че трябва официално да се разрешава"турско присъствие" в днешно време по наши земи.Достатъчно спомени имаме за 500 г. - забавяне в развитието ни от всякакво естество, икономическо, културно и пр.
За случилото се на 7 август - след като ние себе си не уважаваме, да не очакваме другите да ни уважават.За турските журналисти може, за нашите - не , и то на наша територия. Безсрамие.....
02:36ч. 11 Август 2013 #32 Georgi Hadzhitinev Турчинът иска да направи джамията действаща,а не като паметник има голяма разлика.
01:42ч. 11 Август 2013 #31 lefer5 Както и да ти поднасят историята България Е БИЛА ТУК още преди да дойдат турците. Така че според мен те намат НИКАКВО право да имат каквито и да било и за каквото и да било претебций . Претенций може да има само нашата държава към тях независимо че преди са били една а сега са друга турция както та се изразяват. Те преди били не сегашната турция и затова ние не можем да имаме изисквания към тяхната история а те могат и проявават претенций към нас независимо за кой период от историята става въпрос. Фурнаджийски лопати на които се навеждат много от наще политици. Продажници а не държавници.
22:15ч. 10 Август 2013 #30 Mari Anne Не мисля, че е от значение колко време ще мине, а как се поднася историята, така че да не насажда омраза, а претенциите на дадена страна трябва да са премерени и да се прави нещо в замяна за другата. Трябва да е взаимно, нищо че сме малка държава.
22:14ч. 10 Август 2013 #29 Дидo Лудият докато се налудува в парламента, комшиите ще изкупят държавата. Да продължава с кворумите.
22:11ч. 10 Август 2013 #28 Mari Anne Поляците също, ходят работят в Германия, но зад гърба им познай какво им казват.
22:09ч. 10 Август 2013 #27 Mari Anne Аз пък мога да ти дам за пример Германия и Франция, в историята те са били врагове, но сега казват, че са превъзмогнали това и имат общ учебник по история. Последните години са имали ралични позиции по общ въпрос, но винаги са се стремяли да постигнат приемливо решение за всяка една от страните. Но когато попиташ французин на границата с Германия нещо на немски, те гледа ужасено!
21:38ч. 10 Август 2013 #26 Bobo86 Проблемите са два, когато разглеждаме този въпрос. Първо, все още не е минало достатъчно време от 1878 г. Времето е твърде малко. След още 100 години примерно нещата ще изглеждат по-различно. Споменът е още много пресен, а и както казваш 5 века са си 5 века. Второ, важен елемент е религията. Били сме и под Византийско робство, но не се е усетило така, както османското, именно заради еднаквата религия.
А що се отнася до дипломацията, смятам, че не сме положение да демонстрираме сила, защото я нямаме, а и честно казано едва ли може да повлияем сериозно на този етап. Помните Балканските войни, след това и междувоенният период, в който България е фактор на Балканите. Сега за мое голямо съжаление не е така.
21:26ч. 10 Август 2013 #25 Mari Anne А колкото до димломацията, тя е за приемане на взимноприемливи решения, а не само едностранни, да угодим на другите, че мир да има.
21:22ч. 10 Август 2013 #24 Mari Anne Bobo 86, разликата е, че джамията в Пловдив ни напомня на османските нашествия, които отдавна би трябвало да приемем просто като исторически факт, по верето на който ние не сме били родени, а Римските терми са просто архитектурен паметник от римско време от време.
21:21ч. 10 Август 2013 #23 randi Не виждам нищо лошо в това да има ресторант в бивша джамия, както и музей в бивша баня. В музея в Балчик също двореца на румънската кралица е реновирана джамия.
21:16ч. 10 Август 2013 #22 Bobo86 :) Смятате ли, че Турция ще влезе в ЕС само защото ББ е дал съгласия, и като казвам ББ имам предвид изразена позиция на България, разбира се? Не, естествено. Трябва преди всичко да си добре със съседите си, а после със всички останали. Всичко е дипломация. Пак казвам, наша грешка е, че не се грижим подобаващо за паметниците на нашата територия. Защо чакаме да ни правят забележка от Анкара, или от някъде другаде??? Защо друга държава трябва да поема задачите и функциите на нашата???
21:12ч. 10 Август 2013 #21 abvabv ами ако римската империя в лицето на италия иска от турция това онова....аааааааааааа
21:11ч. 10 Август 2013 #20 Венче Бobo86, а наши паметници да унищожаваме ли, щото това вече го започнахме. Турците не могат да имат претенции за нищо, което не е построено върху тяхна земя. Не вярвам да са купували терени тук. Желязната църква в Истанбул е построена върху закупена преди това от българи земя.
А lefer е абсолютно прав. На посещение в Турция ББ заяви, че безусловно подкрепя членството на Турция в ЕС (без дума за обезщетение за прогонените от беломорска и одринска Тракия българи, а на Македония показа мускули), после Ердоган му върна жеста като присъства на конференцията на ГЕРБ и капакът сложи Плевнелиев. ДПС вече са недолюбвани от турското правителство.
20:58ч. 10 Август 2013 #19 Bobo86 По логиката на PINOCHET къде се намира Римската империя??? :)
Вижте, вярно е че в България живеят българи. Това не го оспорвам. Така и трябва да бъде. Ние сме християнска държава, а не ислямска, това също е вярно. България също дава пари извън пределите на нашата Родина за християнски храмове, това лошо ли е? Това означава ли, че искаме да българизираме някоя страна? Не, нали? Трябва да опазваме и съхраняваме всички паметници на културата. Ако Турция даде пари от собственият си бюджет за някой паметник в това няма нищо лошо, след като ние не можем. Не е луд който яде баницата, а който я дава-знаете тази поговорка, нали?
20:32ч. 10 Август 2013 #18 PINOCHET Забравих да попитам къде се намира държавата Отомания????????????????????????????
20:30ч. 10 Август 2013 #17 PINOCHET Турция като си ги иска, да дойдат хора да ги демонтират и да си ги отнесат и никога по вече да не ги видим.
В България живеят Българи (Както в америка - американци). Който не се счита за такъв - багажа и хайде........
20:00ч. 10 Август 2013 #16 wtf Какво реставриране , турците какво българско са съхранили през управлението си (робството) , за пример най-голямата джамия в България-Томбул джамия е строена с камъни от дворците в Плиска и Преслав.По скоро трябва да им бутнем джамиите и да си възтановим българските паметници , и един път завинаги да спрем да наричаме български граждани (които са по-скоро с кюрдски произход) турци , защото докато ние ги наричаме турци и те ще се мислят за такива...
18:59ч. 10 Август 2013 #15 boyan_dobrev Никакви паметници не искат - единственото, което искат е да ни ислямизират.
18:37ч. 10 Август 2013 #14 Jeni Подкрепям Bobo86.
18:34ч. 10 Август 2013 #13 Bobo86 Подобна реакция очаквах. Не ме учудва. Аз съм българин, това мисля, че е достатъчно. ГЕРБ е последната партия за която бих гласувал, но това също няма значение в случая, просто за успокоение на lefer 5 и за други като теб. С какво е по-различна джамията в Пловдив от Римските терми във Варна например? С нищо. И двете са архитектурни, исторически паметници и ако действително искаме да запазим историята си като най-стария народ на Европа трябва да се грижим еднакво добре за всички паметници, без значение от периода на създаването им. Мисля си, че това е доста по национално поведение, отколкото да се гневим, само и само защото историческият обект е от османския период.
18:22ч. 10 Август 2013 #12 lefer5 Bobo86-Ти от рязаните карабини ли си, психично болен ли си или си от Боковата ПАРТИЯ дето даде два милиона и половина за ремонта на джамия в стара заггора за да отреже той лентата за откриването на уж музея. Много стават идиотите с промити мозъци в тая държава. Абе хора кацнете на земата , ОТВОРТЕТЕ СИ ОЧИТЕ ,с авалете розовите очила и мислете с главите а не със задниците си като някои наши продажни управници
18:14ч. 10 Август 2013 #11 Bobo86 Действително голяма част от османските исторически и културни паметници от този период в България са занимарени. Те така или иначе са част от националното ни наследство и държавата ни като такава трябва да се грижи за тях, както и за гръцките, римските и тракийските. Не бива да изпадаме в несъобразена истерия за това. Много жалко, че вицепремиера Боздаг поставя този въпрос, а не българският министър на културата. Нима на нас не ни става жалко за Желязната църква в Истанбул например?
18:11ч. 10 Август 2013 #10 lefer5 Андрешко , тези камъни от които са построени джамийте им са от съборение църкви,така че и тях нямат право да вземат.
18:06ч. 10 Август 2013 #9 andreshko Ами като искат толкова много, да изпратят работници, за тяхна сметка, и да си ги взимат до последния камък ,хем ще освободят малко място за общините.
17:47ч. 10 Август 2013 #8 Mari Anne Моята баба раказва, че нейните родители са живели в Източна тракия и са си били българи, но около 1913 година турците насилствено завземат земите им и те са принудени да бягат, като едвам са оцелели. Преминавали някаква река и имало много избити българи. Та тези заграбени земи на нашите предци кога ще бъдат върнати?
17:44ч. 10 Август 2013 #7 lefer5 Санта 03 И ти си от новопоявилите се драскачи защитници на националните ни предатели. Отври си очите и ушите за повече информация и не пиши глупости.Свали си и розовите очила за да видиш наистина какво става в България .
17:38ч. 10 Август 2013 #6 many Ако се докаже, че турските паметници са върху основите на български такива, едва ли ще могат да претендират. Обаче политиците ни първо трябва да си обуят гащите, да се изправят и да погледнат към България.
17:37ч. 10 Август 2013 #5 санта03 Ай де де сега президента виновен лефер.То май твоя лидер Сидеров подгазува на турците.
17:28ч. 10 Август 2013 #4 lefer5 Нищо чудно ако подлогите като Плевналиев и наставника му Боко удовлетворят тези искания. Вместо да поискат дължимите от Турция милиарди обезщетения за БЪЛГАРИТЕ ОТ БЕЛОМОРсКА ТРАКУЯ БОКО УВОЛНИ Божидар Димитров когато беше в неговото правителство и постави този въпрос пред турска делегация. Още повече България трябва да поиска обезщетение и за това че повечето джамий в у нас са построени в/у основите на разрушени от турците български православни храмове. Наглостта на Турция няма грНУЦИ ЗАЩОТО ТАКИВА ПРОДАЖНИ ПОЛИТИЦИ КАТО НАШИЯ УЖ/ президент / зарди един обяд и някакъв подарък само дето ръка не им целува и изгони българските журналисти да не гледад как се тъпче с пиле печено и толумбички. Този посрами и държавата ни и ни изложи като народ дето се е борил и дал десетки хиледи жертви в борбата си за освобождение от ТУРСКО РОБСТВО Срам за българската държава и нейните герои дали живота си за свободата ни.
17:11ч. 10 Август 2013 #3 Georgi Hadzhitinev А управници,на чело с президента му се подмазват.
16:40ч. 10 Август 2013 #2 zinio Ще трябва да се скараме май с тез "къси ръкави"!
16:19ч. 10 Август 2013 #1 pufi Ама че наглост. Той ще ни върне ли нашите архитектурни паметници, а те не са малко, за съжаление повечето разрушени от тях преди години.
Новини - теми |
Търси в новини |
Популярни теми |
|
|
Новини от Варна, региона и света |
|
Трима души са тежко ранени при взрив на газова бутилка във врачанското село Крушовица
Днес, 24 Ноември 2024 15:10
Газова бутилка се е взривила във врачанското село Крушовица, а трима души са били тежко ранени, съобщиха от полицията.
Сигналът за инцидента е получен в събота следобед, към 14:30 часа. На тел. 112...
| |
|
Автомобилният гигант Ford обяви, че ще съкрати 800 работни места
Днес, 24 Ноември 2024 14:39
Автомобилният гигант Ford обяви, че ще съкрати 800 работни места в Обединеното кралство през следващите три години като част от мащабна програма за преструктуриране, която ще доведе до закриване на 4000...
| |
|
Първи в Европа: Днес стартира чат приложението BgGPT с изкуствен интелект от последно поколение
Днес, 24 Ноември 2024 14:05
От днес стартира чат приложението BgGPT с изкуствен интелект от последно поколение, създадено от INSAIT, институт към Софийския университет “Св. Климент Охридски”. То е достъпно на адрес bggpt.ai и може...
| |
|
Какво ще бъде времето в понеделник
Днес, 24 Ноември 2024 13:39
През нощта облачността ще е разкъсана, предимно значителна, но ще е без валежи. Над Югозападна България ще е предимно ясно и почти тихо, сутринта там видимостта ще бъде намалена. Минималните температури...
| |
|
Увеличават се цените на зеленчуците
Днес, 24 Ноември 2024 13:06
През последната седмица се наблюдава увеличение в цените на почти всички зеленчуци, показват данни на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата.
Цената на оранжерийните краставици достига 3.23...
| |
|
Путин обнародва закон, който заличава дълговете на войници, воюващи в Украйна
Днес, 24 Ноември 2024 12:36
Руският президент Владимир Путин обнародва в събота закон, с който войниците, подписали договор с Министерството на отбраната да се бият на фронта в Украйна, ще бъдат освободени от натрупани финансови...
| |
|
Ангела Меркел не мисли, че е отговорна за войната на Путин в Украйна
Днес, 24 Ноември 2024 11:21
Ангела Меркел призна, че се възхищава на украинския президент Володимир Зеленски за куража и отдадеността му, но е несъгласна с оценката на украинските лидери, че ролята ѝ в срещата на НАТО през...
| |
|
Изложба "Утрото идва навреме "на Надя Енчева във Варна
Днес, 24 Ноември 2024 10:57
На 3 декември 2024 г. (вторник) от 18:00 ч. "Nicotea – склад за култура" ще отвори вратите си за новата самостоятелна изложба на Надя Енчева.
Подготвила изящна колекция от 22 платна - масло и акварел,...
| |
|
Два района без вода днес във Варна
Днес, 24 Ноември 2024 10:27
Два района са без вода във Варна поради аварии, съобщиха от ВиК-дружеството.
В местност Манастирски рид осъмнаха без вода. Очаква се водоподаването там да бъде възстановено до 13 часа.
Без вода са в...
| |
|
Президентът Румен Радев пристигна на официално посещение във Виетнам
Днес, 24 Ноември 2024 10:25
Президентът Румен Радев пристигна на официално посещение във Виетнам, придружаван от съпругата си Десислава Радева, по покана на виетнамския си колега Лъонг Къонг. Държавният глава беше посрещнат с почести...
| |
|
Проучване: Чревният микробиом може да се предава от човек на човек
Днес, 24 Ноември 2024 09:39
Учените доказаха, че колкото повече време хората прекарват заедно, толкова по-сходен е съставът на техния чревен микробиом, дори ако не живеят в едно и също домакинство, съобщава сп. „Нейчър“. Чревният...
| |
|
В Румъния се провежда първият тур на президентските избори
Днес, 24 Ноември 2024 09:01
Днес в Румъния се провежда първият тур на президентските избори. Избирателните секции в страната отвориха врати в 7:00 ч. и ще останат активни до 21:00 ч. местно време, което съвпада и с българското.
Право...
| |
|
Изпрати новина
|
|
|
|
Полезно |
Препоръчваме |
Най-четени |
Анкета |
|