Ето как той отговори на критиките на Николай Пловдивски, че вотът е трябвало да бъде явен и в него да участват всичките 14 митрополити. Изборът на Варненския митрополит Кирил за наместник-председател на Светия Синод в събота премина при тайно гласуване, в което са участвали 12 архиереи, седем от тях са подкрепили кандидатурата му.
Приемате ли избора си за наместник-председател на Светия Синод като стъпка към патриаршеския пост?
Не, приемам го съвсем нормално, със смирение, с послушание, защото такова трябва да бъде поведението на всеки християнин, било то даже свещеник или архиерей. Ние сме послушници на Христа, на Бога и не можем да се откажем, когато чрез църквата, чрез Светия Дух ни се възлага някакво служение, защото това е бягане от това послушание.
Кое ви спира ясно да кажете дали имате желание да заемете патриаршеския пост?
Нищо не ме спира, просто нямам такова желание, тъй като духовникът пак ще кажа - той няма свой живот, няма лични стремежи.
Вие казвате, че ако ви предложат, ще се съгласите?
Това е истинското служение на църквата. Не сам да се предлага, сам да се натиска. За съжаление с нечовешки, нехристиянски деяния и стремежи и заплахи, и натиск.
От страна на Пловдивския владика ли?
На такива - да.
Какви такива?
Ами такива различни хора. Той беше натиснат и за досиетата. Той не искаше да се говори за това. Докато не искаше да се говори за това, той достигна до нещо, което аз видях и разбрах, че той не е от него. Когато кажем да се покаем - за какво попитах аз, другите не се обадиха в това отношение, но значи, че те дотам го натискаха. Той знае, че няма нужда от покаяние. Аз вярвам, че и той не е извършил такъв компромис, за който трябва да се кае, както и аз мога да кажа за себе си, че не съм правил такива компромиси, за да се срамувам.
Очаквате ли, да го наречем така, играта да загрубее и да се използват нечисти номера?
Не мога да кажа. Това си е проблем и въпрос на тези, които правят всичко това, защото - за съжаление, винаги е имало такива неща. Аз съм съгласен, че трябва да има различни мнения, даже да го кажем по светски - нека да има опозиция, но тя да е градивна, защото за случая няма такава градивна позиция, защото това не е никаква позиция. Не става въпрос за това кой да бъде наместник-председател, естествено и за нататък, цялата игра, за съжаление, е това само и само да не е митрополит Кирил. Някой друг трябва да бъде, но не и митрополит Кирил. Това не е позиция.
Защо?
Ами питайте ги.
Какви са целите на тази опозиция?
Това казах - всеки друг да бъде, но не и митрополит Кирил. За мен някои от изказванията бяха заплаха, защото не бяха казани по християнски. Не бяха казани със смирение, а със злоба и нещо повече. Мисля, че всеки, който видя тези изказвания и репортажи, ще разбере това. Особено, аз не мога да допусна, поне по-възрастните от митрополитите, които застават на тази позиция, че бил нелегитимен изборът за наместник-председател в мое лице, че те не знаят какво значи тайно гласуване. В този смисъл този член от Устава на Българската православна църква за целия състав на Светия Синод да се брои, оттам се вади заключение дали има вишегласие или не. Това е така в Устава. Там не пише как се гласува - тайно или явно. Слава Богу, че ние успяхме - Господ и Света Богородица смятам, че ни просвети и напъти да се вземе специално решение, което всички подкрепиха, нямаше нито един против, да се гласува тайно. Това значи, че след като са поканени всички 14, който не дойде, той сам се изключва от настоящето заседание на Светия Синод. За случая важат 12 души, които са присъствали. Е, седем гласа от 12 какво значи? То това е тайно. Другите как могат да изпратят, ако изпратят да речем своя вот в плик, нали той трябва... това вече не е тайно, губи се вече тази форма на тайно гласуване. Не може, след като го няма, да се осъществи това тайно гласуване за тях. Значи техните гласове се изключват. Това мисля, че го знаят много добре. Ако го знаят и не се съобразяват с него, значи всичко това е манипулация. Едното или другото.
Може ли накрая да се получи - двама се карат, трети печели?
Слава Богу, мисля, че не. Понеже има единство в Светия Синод и към това ние призоваваме - да има единство и в нашето паство.
Може ли да се отложи изборът на нов патриарх с 10 години, каквито гласове се чуват?
Не би трябвало, защото в устава има определени неща. Ако беше някой друг, бяха успели, разбира се, щяха да се стараят. За съжаление, аз така мисля. Нека Господ да ми прости, че го казвам така, но Господ и Света Богородица няма да допуснат такива неща.
Редно ли е, понеже и за вас, и за Пловдивския владика се е говорило за демонстриране на охолство?
За себе си казвам - не е охолство, когато получиш подарък - един автомобил, който не е луксозен. Знаете цената - 35 000 долара, това луксозно ли е? Още повече той е икономичен, той е хибрид - ако трябва да посоча пример: от Варна до Адриатика аз съм пътувал само с един резервоар - 1200 км с 60 литра. Кой друг автомобил ще го постигне това?!
Защо Негово светейшество патриарх Максим, Бог да го прости, не прие такъв дар, а пък други го правят?
Какво не е приел. Разбира се, че е приемал. Знаем от кого приемаме. Аз не съм приемал от никакви групировки. За съжаление по някакви медии, че аз съм....
За ТИМ говорите?
Да, за ТИМ абсолютно не е вярно това нещо. Аз се стремя да бъда независим. В това число и от правителството, докато някои търсят, за съжаление, съдействието им. То се знае. Аз не искам да говоря за тези неща, но самите управници трябва да обърнат внимание. В църквата ние не се надяваме нито на подкрепа от друга държава, нито от друга православна църква, нито от каквато и да е външна сила - на бизнесмен, на групировки, на самото правителство. Ние няма да дадем никой да ни се меси в независимите решения на Светия Синод, както сме го правили винаги.
В световен мащаб църквата има и друг проблем - гей зависимостите. Тук, у нас, този проблем доколко е сериозен? Има ли такъв и сред висшия клир?
Точно не можах да разбера какво казвате?
Казвам, че църквата по света има такъв проблем - гей зависимостта.
А, гей зависимостта. Вижте, православната църква не може да подкрепя неморални неща. Макар и такива родени, те не трябва да се хвърлят в тинята на греха. Това е грехът, когато ти се отдаваш на него, независимо мъж или жена. Аз не приемам, че това важи само за жените, важи това правило като свлачище - тръгне ли веднъж, не можеш да го спреш. И мъжът е така. За това ние отричаме всякакви предбрачни отношения. И жената, и мъжът трябва да свикнат да живеят чисто и свято, и само когато се благослови от Бога този брак, това е. Господ благославя брака между мъж и жена. Трето положение няма. Или е с Бога, или е против Бога. Това не е истинско почитане на равноправието, да демокрацията, това е лъжлива демокрация.
Как виждате съдбата на Българската православна църква, ако по някакъв начин Пловдивският владика бъде избран за патриарх, въпреки че не отговаря на критериите?
Аз мисля, че няма изобщо такава възможност, поне вече няма. Преди имаше възможност, ако той беше диалогичен, имаше такава възможност, но той пропусна със своето поведение, аз не искам да обсъждам неговото поведение, това си е негов въпрос, който е умен, той разбира за какво става дума, защото мога да кажа, че някои от неговите привърженици...., които го подкрепяха с механичните решения. Нямаха право на такива решения и затова Светият Синод след това отмени всичко, което...
Говорите за избора му за временен Софийски митрополит?
Назначаването му, не изборът. Там гласува Светият Синод, но това не означава, че щом е гласуване, е канонично, след като няма такива права Светият Синод.
Накрая да ви попитам, Ролексът, Линкълнът или канонът ще победят в крайна сметка?
Всичко това ще се забрави, канонът е над всичко, особено благодатта на Светия Дух, покровителството на Света Богородица