Заблуди и истини за цената на електроенергията
Понеделник, 18 Февруари 2013 11:23 / Дойче Веле
В спора за цената на тока по уникален начин се преплитат физика, икономика и политика. Може би затова той е пълен с безсмислени въпроси, абсурдни отговори и погрешни решения. Част от тях - в анализа на Ясен Бояджиев:
Повишават ли се сметките, ако напрежението на тока се понижи? И ще се понижат ли сметките, ако национализираме енергийните дружества? Както стана ясно тези дни, мнозина си мислят, че отговорите на тези въпроси са положителни. Самото им поставяне обаче, толкова много години след „откриването” и „опитомяването” на електричеството, говори, че за мнозина токът в контакта продължава да е магия, а цената му - „тъмна Индия”. Когато пък по веригата на (не)знанието токът „стигне” до политиката, бъркотията става пълна. Затова, за да се ориентираме в спора за тока, се налага да си отговорим и на въпросите, с които започнахме. Колкото и странни да изглеждат те.
"Конспирациите" на енергото и физическите закони
Когато постоянно ти е трудно да я плащаш, е лесно да повярваш, че сметката ти за ток не е вярна. А щом не е вярна, това означава, че някой те лъже. По тази мисловна верига се раждат куп подозрения и конспиративни теории. Например, че от енергото „надуват” сметките, като умишлено понижават напрежението на тока. Това твърдение се обсъжда напоследък съвсем сериозно не само по улиците, но и в телевизионни студия и парламентарни комисии.
Зависимостта обаче е обратната - при по-ниско напрежение консумираната мощност на тока, която се отчита от електромерите, също пада. Тогава, разбира се, за да свърши една и съща работа, на тока ще му е нужно повече време, но тази разлика по никакъв начин не може да обясни по-високите сметки. Да не говорим, че нормативно приетият стандарт допуска напрежението да варира с 10% нагоре или надолу. Тъй че отговорът на въпроса за „надуването” чрез напрежението е отрицателен и се изучава в часовете по физика в средния курс.
Търсенето на лесни обяснения поражда куп подобни, обрасли с легенди и заблуди, въпроси. Отговорите на някои от тях са очевидни. Като например, че допусканото от някои умишлено манипулиране на електромерите е пълна фантазия. Грешки при отчитането и повреди, разбира се, са възможни, но, както показват и сегашните проверки, техният процент е незначителен и в рамките на допустимото.
Да им вземем ли джиповете?
Има обаче и въпроси, чийто отговор изисква не само здрав разум, но и повече информация, която впрочем е налична и достъпна. Обяснимо е, че голяма част от тези въпроси са свързани с т. нар. ЕРП-та - просто те са най-близо и най-видими за крайния потребител. Макар че по веригата на тока има и много други участници, чийто „принос” в сметките ни е още по-голям, а за някои от тях, както ще видим, допускането, че „ни лъжат”, може да се отнася с още по-голяма сила.
Един вестник написа тези дни с големи букви на първата си страница: „Плащаме джиповете на ЕРП-тата със сметките си за ток”. Това заглавие води към въпроса: ще ни намалеят ли сметките, ако им вземем джиповете и ги оставим, включително техническите им екипи, да ходят пеша? Отговорът пак е НЕ.
Този въпрос, както и въпросът „какви са тия такси пренос в сметките”, някъде на подсъзнателно равнище се основава на допускането, че токът може да стига до дома ни по въздуха. Това, естествено, не е възможно, както не е възможно и „да премахнем посредниците” - думи, които напоследък се превърнаха в нещо като лозунг. Токът не е като доматите, по пътя му от електростанциите до къщите има незаобиколими дейности, чието отделяне, освен че е задължително според изискванията на ЕС, е и полезно - за да има повече яснота по отношение на сметките ни.
Колко, на кого и за какво плащаме?
Ето един пример: поддържането на преносната мрежа за средно и ниско напрежение, която ЕРП-та притежават, е съвсем реална услуга, която изисква реални оперативни разходи. Когато ЕРП-тата бяха държавни, делът на тези разходи в сметките за ток бе 25%. През последните 7-8 години този дял постоянно пада и сега теоретично би трябвало да е 17 процента. На практика обаче е още по-нисък. По решение на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) цената, на която в момента ЕРП-тата купуват енергия от държавната НЕК, е по-висока от цената, на която продават тази енергия на битовите потребители, така че на всеки мегаватчас те губят по близо 10 лева. Като се извади тази загуба от приходите им за преноса, на практика делът на ЕРП-тата в нашите сметки става 9.3%. За сравнение - за производителите на електроенергия отиват 46%, а за държавната НЕК, осигуряваща електропреноса по мрежата за високо напрежение - 10%.
Кой "пипа" цената на тока?
При това, противно на широко разпространеното мнение, тези разходи не са произволни и безконтролни, а твърдението, че ДКЕВР „подписва фактури на око”, не е вярно. Още от 2003 година само за разходите на ЕРП-тата е въведен нов метод на регулация - чрез налагани им от ДКЕВР горна граница на възвръщаемост, тоест - таван на приходите, и показатели за ефективност. Така тези дружества са стимулирани да постигат все по-висока ефективност с все по-ниски разходи, за да имат по-голяма печалба. И те, както ще видим след малко, го правят. Данните показват, че техните разходи непрекъснато намаляват и в абсолютна стойност. Което съвсем не може да се каже за останалите участници по веригата. При тях посоченият метод не е в сила и те, поне теоретично, са заинтересовани да „надуват” фактурите си. При някои това става с мълчаливото съгласие и насърчение на ДКЕВР. От всичко това става ясно, че над половината от общо 600-те милиона лева, които потребителите трябва да платят вповече заради новите, по-високи цени на тока, отиват в държавната НЕК, която е изправена пред фалит заради глупости като АЕЦ „Белене” и Цанков камък. Затова и определената от регулатора цена за преносната услуга на НЕК е по европейски висока, а цените на останалите участници по веригата, включително на ЕРП-тата, са в пъти по-ниски от европейските.
За да „натиска” надолу крайната цена на тока, ДКЕВР орязва не само оперативните разходи, но и инвестициите на ЕРП-тата, като одобрява близо два пъти по-малко от поисканото. Което пък значително затруднява постигането на споменатите показатели за ефективност.
Така стигаме до друг популярен въпрос - за загубите, които „пак ние плащаме”. И тук действителността е по-различна от масово разпространеното мнение. Първо защото, както е известно пак от физиката, технологично загубите при преноса на електроенергия са неизбежни. И второ защото заради споменатия метод на регулация ЕРП-тата са принудени и заинтересовани да намаляват тези загуби. И те в значителна степен вече са го постигнали - от 22-24 процента при приватизацията, в момента при едно от дружествата загубите са около 14%, а при другите две - около 11%. Благодарение на това годишно на потребителите се спестяват около 150 милиона лева.
Подобно е развитието и при един друг показател за ефективност - от 2006 година, когато ДКЕВР превръща непланираните прекъсвания на тока в ценообразуващ елемент, до края на 2009 година те са намалели повече от два пъти. Следващият регулаторен преглед по този показател предстои през тази година.
Монополът, жицата и "виновниците"
Един от най-често задаваните въпроси е: ще плащаме ли по-малко за ток, ако премахнем монополистите? Отговорът пак е НЕ. Част от причините вече бяха посочени. Ето обаче коя е главната - монополите могат и трябва да бъдат регулирани и контролирани, но няма как да бъдат премахнати. Собствениците и операторите на различните преносни и разпределителни мрежи, които и да са те, винаги и навсякъде са монополисти. Това е т. нар. естествен монопол. Когато ви се разказва, че на Запад хората си избират доставчика на ток, това не означава, че има повече от една „жица” до дома им, с повече от един собственик, а че достъп да тази „жица” са получили повече от един търговец-доставчик на ток. Тази либерализация на пазара е сложен процес, който в България се бави, но според европейските изисквания най-късно до края на 2015 година ще е факт. Либерализацията при всички случаи ще е полезна. Друг е въпросът, че тя няма решително да намали разходите ни за ток. Дори обратното: на първо време може и да ги повиши.
Гняв и отчаяние по улиците на София
Разбира се, ако не може да се премахне, монополистът може да се смени. Така стигаме и до зададения в началото въпрос за национализацията на ЕРП-тата. И тук обаче отговорът е категорично отрицателен. От гледна точка на сметките за ток национализацията е напълно безсмислена. Дори повече: всеки, който не е забравил държавното „енерго”, знае, че нещата може да станат и доста по-зле. Национализацията обаче, както и самото говорене за нея, са крайно вредни и опасни, защото могат окончателно да убият и без това доста рехавия инвеститорски интерес към България. Което не пречи на повечето български политици да говорят, изискват и обещават национализация, опитвайки се да възседнат протестите, като буквално ги насъскват срещу ЕРП-тата - най-лесните „виновници”, които при това са „частници” и „чужденци”.
Вместо заключение
Иначе недоверието и отчаянието на протестиращите са естествени и обясними след толкова години бедност и лъжи. Макар и да е най-евтиният в ЕС, токът в България е прекалено скъп, ако съобразим цената му с доходите и покупателната ни способност. За най-голямо съжаление обаче, каквото и да правим - колкото и сметки и коли на енергото да изгорим, колкото и хора да уволним и сменим, колкото и проверки от колкото и комисии и прокуратури да направим - сметките ни за ток няма да намалеят. А ако някой все пак успее да ги намали предизборно с малко, трябва да знаем, че после това ще ни се върне „тъпкано”.
И все пак много неща могат да се направят. Ние, потребителите, можем например да се научим да разчитаме и да следим показанията не електромерите си, за да се усетим навреме, ако някой ни лъже, а и за да контролираме потреблението си.
Политиците пък могат и са длъжни да направят много повече за енергийната ефективност на цялата ни икономика; длъжни са да насърчат всички енергийни играчи да се държат пазарно и въобще да изградят истински пазарна цена в енергетиката. И най-важното - с пазарна политика да помогнат за съживяване на икономиката, а оттам и за по-високи доходи.
И нека всички ние не забравяме, че подхлъзването по политическия популизъм, разчитащ на незнанието и на общественото напрежение, води единствено до разруха.
Дойче Веле
Автор: Я. Бояджиев; Редактор: Д. Попова-Витцел
Дойче Веле
|
Коментари |
11:23ч. 19 Февруари 2013 #68 Гръмотряс изглежда правдива статия. Естествено обаче, тя така е написана, че да изглежда правдива. То и политиците - като ги гледаш, са света вода ненапита, че и даже ако се водим по думите им, сме пълни профани, че не ги преизбираме!!!
Направих си малко умствена гимнастика да сметна в крайна сметка какви са реалните тарифи за дневна/нощна на Енерго Про (дето аз им плащам, базирано на тяхна фактура) - с включени всички такси и ДДС. Ето и резулатите ми:
дневна = 23.56 ст.
нощна = 11.44 ст.
Къде е изхода, бе хора? Ще се оправят ли нещата, ако в микса се включва 100% енергията от АЕЦ-а и останалото до размера на реалното потребление - според най-изгодната за потребителя цена?
Не знам, не мисля че ще се оправят, но сметките биха намалели.
11:21ч. 19 Февруари 2013 #67 merypoup tatyana1, позволи ми да копирам с големи букви последното ти изречение и дано повече хора го прочетат и осъзнаят.
МРЕЖАТА НАИСТИНА ИСКА ПОДРЪЖКА И РАЗХОДИ, НО ТЕ (ЕРП-тата) НЕ ГИ ПРАВЯТ, А САМО ГИ ОТЧИТАТ.
Тук бих допълнила само, че важи поговорката...с чужда пита помен правят.
09:49ч. 19 Февруари 2013 #66 M-Power Поредният поръчков журналист !!!!!!!!!!!
08:58ч. 19 Февруари 2013 #65 tatyana1 А знаят ли уважаемите автори че частните ЕРП-та в съгласие с държавното законодателство изнудват клиентите си да строят и обзавеждат съоръжения- кабелни линии, трафопостове идр., и после да им ги подаряват?Срещу обещанието някой ден да им ги изкупят по определени от тях цени. Мрежата наистина иска поддръжка и разходи, но те не ги правят , а само ги отчитат
08:51ч. 19 Февруари 2013 #64 dineva Всичко написано в статията е така.Аз обаче искам да попитам всички -знаете ли колко процента от печалбата на ЕРП-та влиза в държавата. Защо начисленията и за дневна и нощна тарифа нямат разлика ,а разликата е само в началната стойност, и някои знаели защо преноса на ниско напрежение е толкова скъп, след като ЕРП-та не поддържат тази част от мрежата. На кого тогава си даваме парите?
00:51ч. 19 Февруари 2013 #63 Dry-Ice Нико, една част от перките до Каварна бяха направени от скандинавци. Аз съм движил нещата на датчани, които поколения се занимават с това в Дания. Да ама не им изкупуват енергията. Изкупуват я на шепа хора. Голяма част от перките край Шабла са на Батко.
23:26ч. 18 Февруари 2013 #62 zlati Докога ще ни залъгвате с поръчкови статии? Медиите, доколкото знам, трябва да информират, а не да манипулират обществото. Кому са нужни в България, на 6-7 милиона души / та ние сме по-малко от населението на една голяма европейска столица/ толкова ЕРП-та? А и известно ли вие, че нашето ЕРП,напр., е разпределило дейността си на 12 фирми, всяка от които печели, а то се оказва на загуба? България, за съжаление, не е правова, а схемаджийска държава. И ще бъде жалко, ако народът отново повярва на политиците и бъде разделен заради партийни пристрастия. Докато не ги чуем да казват какви отрасли от икономиката ще развиват, докато не определят точно и ясно какъв ще бъде поминъкът на всеки район и докато не ми кажат, че минималната заплата в България ще стане 500 евро/до края на годината/ нито ще ги слушам, нито ще гласувам за тях. Стига си ни лъгали и са говорили глупости. И Дянков да си декларира доходите, получени за няколко години в България, а не да се крие в САЩ.
23:24ч. 18 Февруари 2013 #61 DJ Bobo По повод на високите сметки: живея в Германия и тук се плаща средно аритметично на това, което си изразходвал по това време миналата година.Сега, февруари идват изравнителните сметки, или доплащаш, или ти се приспада от месеца, ако си ползвал по-малко. И хората си правят сметката.
23:19ч. 18 Февруари 2013 #60 DJ Bobo По повод на липсата на цигани на протестите, повечето от моите познати българи крадат ток и се гордеят с това/може и да са първи на протестите/.
Само родителите ми, които са пенсионери и си плащат тока навреме и са ме възпитали да не крада, плащат заради тези българи, които платиха, за да им манипулират електромерите.
21:53ч. 18 Февруари 2013 #59 Niko Нищо не се споменава за различните енергии в енергийния микс!
Какво ще кажете за 0,30 лв/квч за енергията изкупувана от топлофикация София? Цяла България субсидира софииското парно.
Какво ще кажете за 0,30лв/квч за енергията от соларните панели? Група мутри притежават въпросните паркове и ни смъкват по няколко кожи.
Какво ще кажете за перките край Каварна, чиито ток се изкупува на 0,17лв/квч но поради големия брой перки(разбирай натоварване) идва до Варна с големи загуби и цената му става 0,24лв/квч още преди да влезе в мрежите на ЕРПтата.
Всички тези сътворени глупости завишават цената на енергията....
21:13ч. 18 Февруари 2013 #58 isin Когато някой твърди, че днес цената на тока е много висока, а преди е била ниска, нека чете:
Млад специалист с висше образование след облагане е взимал около 130 лв.
Млад специалист с средно образование след облагане е взимал около 90 лв.
Нека приемем,че най-малко са взимали около 110-120 лв.
С 110 лв те са купували около 2750кв.
Сега, ако приемем, че днес 500 лв е масова заплата, излиза че с нея се купуват около 2800 киловата. Точно нали!
Мислете преди да драскате!
21:09ч. 18 Февруари 2013 #57 free_citizen Господа, госпожи,другари и другарки.Опомнете се!Тока Ви е скъп, защото се съгласявате да работите за без пари.Който работи за под 1000 лв. на месец, няма право да се жалва че му бил скъп тока.Докато си давате задниците за без пари, всичко ще ви е скъпо.Бойко и сие са много зле, спор няма.Но кой чака зад ъгъла - Станишев, Доган, Костов и още една сюрия мазни мръсници.Дайте им властта на тепсия и си национализирайте съдраните гащи.
20:03ч. 18 Февруари 2013 #56 Петрова Гладен и беден народ сме, живеем мизерен живот, в лъжи, измами и управляващи, които джобовете им са пълни. Как да повярват на бедния, че няма какво да сложи на масата...Ситият на гладния не вярва. Но те не са като нас с по 480лв. минимална заплата Те взимат 30 пъти повече сигурно...като се включат и подкупите, далаверите стават ехеейййй 20 години да работя не мога да ги взема тези пари. Да си заминават, да ги съкратим... и без друго не са полезни.
19:06ч. 18 Февруари 2013 #55 Inuar Затова хората гласуват, гласуват доверие на определени хора, които да управляват тази държава. Да, проблема не е от сега, но СЕГА вече не се трае, няма на къде повече да се затяга колана. Това трябваше да им е ясно на господа политиците, че в някакъв момент ще се стигне до положение , което не се търпи, но замъглени от алчните си проекти за собствено облагодетелстване не обърната внимание на този толкова незначителен проблем. По-добре да не бяхме вземали пари от ЕС за пътища, а ако трябва заеми, но хората да могат да ЖИВЕЯТ. Ама те затова отпускали, ами ние сливи ли имаме в устите си че не и м казваме, мерси, но ние имаме по-крещящи нужди. Като сте гладни, последните си пари за нови плочки в банята ли давате?
18:58ч. 18 Февруари 2013 #54 Inuar Тук не става въпрос като в някой американски филм за 1-2ма аутсайдери, загубили работа и затова не могат да си платат ипотеката...ТОВА Е МАСОВО ЯВЛЕНИЕ, народът е беден и няма какво да направи, за да си оправи положението, всички ли да мрат?
18:57ч. 18 Февруари 2013 #53 Никой Статията е абсолютно поръчкова защото г-н Добрев ясно заяви нещо съвсем просто - няма как енергията от АЕЦ да е на 100% за вътрешния пазар.
Интересно е защо го казва.Ще си позволя волността да порасъждавам малко.Имаме борса за енергия с годишни договори и всяка централа играе на тази борса с оферти и цени.Енергията на АЕЦ се обира като топъл хляб поради ниската си цена от големите и силни промишлени играчи и каквото остане се подхвърля на ЕРП и респективно гражданите като краен потребител.Недостига за населението се компенсира както е възможно от други електроцентрали а вероятно и вече със внос (предположение) предвид секретните договори за които се мълчи открай време.Таксите за пренос които да покриват загубите от физичните закони довчера ги нямаше,но вече ги въведоха без някой да ни попита можем ли не можем ли да ги плащаме.И стигаме до приходите на българина.В тези условия и цени минималната заплата днес по европйески стандарти трябва да поне 800- 1000 лева.Обаче ЕС и Брюксел си мълчат като риби за доходите ни.Няма никакви препоръки,заплахи или санкции заради това.Защо ли е така а?Ами просто не им пука за нас - това е.Инвеститорите просто не ни знаят даже къде сме на картата.Къде са продажните ни синдикати днес?
Въобще това синдикати ли са или са поредния уродлив израстък на държавния апарат и респективно бизнеса който си поръчва музиката чрез всевъзможни партии и партийки както му харесва?Ей го на и наш Марешки цъфна и върза в цепията наречена политика и той партия направи...от бизнесмен стана и политик вече.Безочието мина всякакви граници.Просто някои хора забравят че ходят по земята и има и видов ден...съвсем скоро при това...
18:56ч. 18 Февруари 2013 #52 Inuar Дългичко и сигурно вярно, това ПР акция с цел спиране на броженията ли е ?И какво ако разберем, че цената е раеална, когато не можем да я платим? Да крадем, ли , да убиваме ли, за да не стоим на студено и децата ни да не са гладни?
18:54ч. 18 Февруари 2013 #51 Петрова Ако хората в България получаваха нормални заплати и си имаха работа , едва ли щеше да го има този проблем. Проблема няма да бъде решен явно.
18:34ч. 18 Февруари 2013 #50 Pres моторист666, аз предлагам нещо друго - доходите да се индексират с ДДС (поне за начало)
18:31ч. 18 Февруари 2013 #49 Pres echka 14, не искам да се хващам за думата, но неволно имам поглед върху това какво нещо се изкупи в Кауфланд около празниците, далеч съм от мисълта, че всички, но много живяха на корем, може би не заради края на света, но просто всеки си развърза кесията (в което няма нищо лошо) - безплатен обяд обаче няма, в Кауфланд плащаш на момента, а на ЕНЕРГО след месец и О изненада. Сметките са високи, но не заради ЕРП-тата, виновникът е ясен и вече мнозина назоваха името му!
18:24ч. 18 Февруари 2013 #48 Pres 123456789, като работим за 300-400 лв. ще се топлим на приказки и обещания сине - обещавам!
18:23ч. 18 Февруари 2013 #47 моторист666 Ами господа"мислещи за народа"управляващи и опозиция-свалете ДДС-то в енергетиката и ето ви автоматично 20% намаление на електричеството за бедстващият народ и бизнес.
Ама това въобще не ви е на дневен ред,даже и за намаление не става дума никъде,щото всички искате да лапате народните пари и управляващи и опозиция.
18:20ч. 18 Февруари 2013 #46 Pres Да ви припомня един стар виц за разведряване на обстановката и по повод последните коментари.
Поканили манго да свири на кьор-софра на СДС, свирил манго, свирил, но дошло времето хората (софраджиите да се разотиват), тръгнал манго да си търси парите за свирнята, питал един, питал друг, всички го отритвали, че е мръсен мангал, един обаче му казал "аз ще ти платя, ама първо ми кажи, на ония (червените) свири ли?", манго хъката-мъката признал "свирих" - изритали го с шутове. Прибрал се манго, а Айше го пита "какво стана, къде са парите?", обяснил и манго ситуацията, а тя "у ахмак, не можа ли да кажеш, че не си свирил?", а манго "как да излъжа бе - те същите"
17:51ч. 18 Февруари 2013 #45 Antim Национализация, електрификация, Станишев, и ето ти пак съветска власт. Е, защо свалихме бай Тошо тогава?
17:50ч. 18 Февруари 2013 #44 Rain Dry-Ice, циганският оркестър ще свири навсякъде където му плащат...
17:22ч. 18 Февруари 2013 #43 Dry-Ice Rain, видяхме цял цигански оркестър на протеста.
17:05ч. 18 Февруари 2013 #42 isin И цигани - майки няма на протести за увеличаване на детските! Не нали. Плащаме им детските и те си траят.
16:37ч. 18 Февруари 2013 #41 Rain Сервирайте властта на БСП и ДПС, за да ви оправям, ама отзад.............
Статията е коректна, истината винаги боли.
Да видяхте циганин на протестите. Не нали. Плащаме им сметките и те си траят.
16:35ч. 18 Февруари 2013 #40 isin До мама
Не съм фен на минарото, но ако го познаваш ще разбереш настоящето и донякъде какво да очакваш.
Разбира се че е хубаво ( но не нормално) "нормалното за едно общество да предоставя по-добро на живеещите в него, вместо да стои на едно място." Това е мечта от както е човека, но прекалените очаквания намирисват на утопия. Добре е до получаваш , но не е нормално по-полови нлъжичка , като може цяла. А да гребеш с черпак - това е комунистическа утопия - нея я видяхме!
15:55ч. 18 Февруари 2013 #39 echka14 А ти 123456789 какво предлагаш-да се топлим на дърва и въглища.....само дето много блокове са със почти не дейставащи комини и на практика са неизползваеми.
15:51ч. 18 Февруари 2013 #38 Pres 123456789 - а какви са заплатите на евро-депутатите, те какво произвеждат, доставят, обслужват? А как се плаща заплата близо 6000 лв. в ДКЕВР?
15:51ч. 18 Февруари 2013 #37 echka14 Уважаеми Pres,за какъв край на света говориш.Никой в България не се поддаде на глупостите на световните медии.Нека се направят проверки на ЕРП-тата и да се види кой ,какво и как.Едно е ясно трудно ще си постигнем исканията ,всичко е толкова и отдавна забатачено,че не знам да ли ще сме живи да видим някакви положителни резултати!Все пак надеждата умира последна!!!
15:48ч. 18 Февруари 2013 #36 123456789 И все пак е хубаво да знаете че като работите за 300 - 400 лв нищо не Ви оправдава да се топлите на радиатори и духалки!!!Само неграмотник и глупак би разхищавал толкова много при условие че печели толкова малко!Като нямата пари е хубаво да се научите как се пести!!
15:47ч. 18 Февруари 2013 #35 Pres Аз като един полуграмотен изчетох не само цялата статия, но и всички коментари - само ДЯДО не ми стана ясно какво иска да каже, пръв при това.
15:44ч. 18 Февруари 2013 #34 123456789 Статията е много добре написана и всичко в нея е вярно!Но за жалост не дава обяснение на 2 много прости въпроса:
1.Как при условие ч епрез месец януари темперартурите стигнаха 18 градуса и дните бяха много по топли от мразовития декември, сметките за ток на ного хора са два пъти по-големи???Мисля че е очевидно какво и как се е случило!
2. Как се палщат заплати от сорта на 70 000 до 100 000 лв на месец в бедна България ако не крадеш???
Странна работа а?
15:44ч. 18 Февруари 2013 #33 Pres Статията е много точна и коректна и изобщо не е в защита на ЕРП-тата. Никой обаче не отчете факта, че в края на миналата година се чакаше края на света и всички живяха като за световно. И още нещо - спомням си онези години когато много хора считаха Държавата за най-големия монополист (и това си беше самата истина) - сега какво, смяна на един монополист с друг по-голям?
15:35ч. 18 Февруари 2013 #32 Pala Много Ви моля,пишете грамотно.Не може да се правите на многознаещи и да пишете неграмотно.И понеже е модерно-ами хайде да си спретнем един референдум дали искаме ток
15:24ч. 18 Февруари 2013 #31 merypoup EL PISTOLERO, трябваше да обърнеш внимание, че вчера хората коментираха точно новите сметки. При повечето няма разлика. Моята е с 1 лв по-ниска (от 242 на 241). Нямаше празници а и температурите стигаха до 18 градуса
15:12ч. 18 Февруари 2013 #30 Mama isin, въобще няма влизам в този спор, само ще ти кажа, че социализЪма, за който ти говориш, продължи 33 години, явно аз съм живяла в последните му.
И никак не разбирам пенсии като теб, които толкова са заседнали в спомените си, че чак ги е страх да не би да се промени нещо. Ми може да ти хареса бе, човек.
Може утре цената на тока да стане 17 ст. на киловат, няма ли да ти е по-добре. Не е ли нормалното за едно общество да предоставя по-добро на живеещите в него, вместо да стои на едно място.
Нали знаеш - всичко тече, всичко се развива - другото става жабуняк.
14:54ч. 18 Февруари 2013 #29 echka14 Виж какво Siska по -спокойно оплювай хората/лелките/щото и ти ще станеш като тях след някоя и друга година и тогава ще те питам какви песни ще запееш.Много добре знам какво да гледам,друг е въпроса че тока се продава на доста по завишена цена и това рефлектира върху нас.Аз лично съм подавала жалба за високи сметки и след проверка 1 месец изобщо не плащахме ток защото яко бяха надписвали.Така че споко,да се няпрявят проверки на ЕРП-тата и ако всичко им е законно ОК,ако ли не да си носят последствията.
14:36ч. 18 Февруари 2013 #28 isin До Мама
Моятя майка(твоята може би е била партиен секретар) с средно образование и 25 год. стаж взимаше около 120 лв Млад специалист с висше след облагане около 130 лв.Началната заплата за средно образование - 100-110 лв
С 120 лв се купуват 3000кв. Сега с твоята 2973! Точно нали!
Ако и сега вземеш заплата от 1000 2000 3000 лв можеш да купиш много киловати.Просто не е коректно да даваш такива примери.
14:35ч. 18 Февруари 2013 #27 Siska еchka 14, ти си поредната заслепена от твърденията на махленските лелки, че само първите 2 реда са твоята сметка, а това е цената на която ЕРП-то купува тока от държавата и няма как да ти го продава ПАК на тази цена имаш разходи, имаш пренос и други .. ама лайте си, че искате да плащате само първите два реда.. това няма как да стане освен ако не си построите лична подстанция и не си наемете собствена поддъжка
14:32ч. 18 Февруари 2013 #26 Murmorana Аз пък си пазя много сметки назад, седнах и ги прегледах, и с изненада установих, че нямам повод за съмнения, освен това, че периодът за декември беше разделен до 31.12 и после до 03.01.2013, но предполагам, че това е направено фиктивно. Откакто имам деца се топлим неикономично, пускам топлото колкото ми е необходимо. И винаги по празници се топлим, че и готвим повечко ;-) Вярно, тока е скъп, но сме зле откъм заплати.
14:02ч. 18 Февруари 2013 #25 echka14 Като си погледнах последната сметка колкото ток съп потребила толкова е и допълнителна сума която ми нчисляват.Или реално съм потребила ток за 95лв. ,а крайната ми сметка е 238лв.,като се махне ДДС-то си остава чисто 100лв. отгоре от допълнителните разходи.На всичкото отгоре през този период сме отсъствали 7дена около празниците.Така че със статията или без статията е ясно-работят си ни както си искат!!!!
13:43ч. 18 Февруари 2013 #24 Стария боцман ЦИТИРАМ ДАРКО:,, Какво ми пука кой е виновен за тока, за заплатите и кое и как? Аз съм назначил управляващи и те да му мислят и да анализират.,, Това е истината.
13:37ч. 18 Февруари 2013 #23 Edna Mayka Статията очевидно е поръчкова и платена - цели да отклони вниманието на народа от ЕРП-тата с тяхната крадливост и мошеничества.
13:27ч. 18 Февруари 2013 #22 Rock&Rosie Hunter, благодаря. :) Просто ми направи впечатление, че няколко месеца подред получавах сметки от 50-60 лв., през ноември - 89 лв., а накрая преминах 200-та лв. Това го намирам за странно.
13:27ч. 18 Февруари 2013 #21 Lukco Моят коментар : съгласен с Дарко - всичко или много неща са безумни у нас. Като се започне от политиците, на които не им увират главите, че ние сме ги избрали да са там. Все повече се убеждавам колко е бил прав Сталин като е казвал навремето, че тиловаците след 1 месец можеш да ги разстерляш - те си знаят че е за кражбите, които са направили в армията, пък за коя няма значение. Така и за нашите политици - след края на мандата (ако го дочакат) на съд и в затвора. Те си знаят за какво!!!
13:26ч. 18 Февруари 2013 #20 Mama isin, я да смятаме пак
На майка ми заплатата беше 340 лв - тока 0.04лв Или с една заплата можеш да платиш 9000 киловата
Моята заплата е 550 лв - тока 0.185 лв
или с една заплата можеш да платиш 2973 киловата
Няма разлика нали????
13:21ч. 18 Февруари 2013 #19 Lukco Oтново поръчково писане... Ами като при по-ниско напрежение по-бавно се въртят електромерите (които не знаем как въртят, защото няма контролни), като напрежението е с 10 или повече волта по-високо, значи въртят по-бързо за едно и също време??? Абе ще се връща Тодор Живков и това си е ... То такова стригане на народа няма... Пък и народа го казал : сития на гладния вяра няма...
13:14ч. 18 Февруари 2013 #18 darko Това което си написал по горе е правилно . НО ще цитирам един мой приятел от сутринта "Мисъл от последната минута от моята глава :) Какво ми пука кой е виновен за тока, за заплатите и кое и как? Аз съм назначил управляващи и те да му мислят и да анализират. Аз протестирам за себе си и за по-добрия си живот. Мога ли да протестирам отделно за заплати, отделно за горива, отделно за високите лихви на баките, отделно за ток и тн. ? Няма как да стане. Затова, как се смятат цените, кой е виновен и подобни глупости не ме интересуват. Знам че е скъпо и че трябва да се оправят нещата."
13:10ч. 18 Февруари 2013 #17 Hunter Rock&Roise,
1. може би този декември е бил по-студен от миналия
2. този декември имаше повече почивни дни от предишния
така може и да се вържат нещата или поне да се доближат до 70%, аз за съжаление не си пазя сметката от преди година, а и нямам спомен.
13:05ч. 18 Февруари 2013 #16 isin При социализма цената на киловат беше 3 ст.(2 ст нощна и 4 ст дневна)
Сега цената е около 18,5 ст. (смятам средно с дневна нощна и такси плюс ДДС)
Сега цената била висока, а преди ниска!!!!
Нека да го обърнем в хляб:
Преди- 1 кг хляб - 15 ст Или с цената на един хляб се плащат 5 киловата
Сега - 1 кг хляб - 1 лв Или с цената на един хляб се плащат 5,4 киловата
Няма разлика, нали?
13:03ч. 18 Февруари 2013 #15 diado boy Платена статия.
12:59ч. 18 Февруари 2013 #14 Rock&Rosie Прочетох статията от край до край, но пак не ми стана ясно как 13%-ното повишение на електроенергията от това лято успя да надуе сметката ми с близо 70% в сравнение със същия период от преди 1 година. Може би от юли до ноември токът е бил изчисляван на око, за да се изравни "предновогодишно" през декември? "Истината е някъде там...", както се казваше в един филм навремето.
12:57ч. 18 Февруари 2013 #13 nickname А, дали чехи и австрийци плащат такава цена! Или тяхната е за сметка на нашата?!
12:50ч. 18 Февруари 2013 #12 EL_PISTOLER0 Евала на статията,трябва да се пусне на по-широка аудитория,въпреки че доста хора няма да я разберат.На мен защо сметката ми е по-малка от миналогодишната само не разбрах?Не че е малка,всяка година през месец януари е така заради почивните дни по празниците.И следващата сметка е на половина!!!!!Проверено с годините!!!!!Моето мнение е,че трябваше да се изчака следващата сметка и тогава .Обаче манипулаторите на тълпата не им се чака,идат избори все пак.Много бързо забравяме...мноогоооо.Жалко.Приятен ден на всички.И да вметна само,сигурен съм че на повечето от протестиращите,сметките им за смартфоните са близки до тези на тока.
12:16ч. 18 Февруари 2013 #11 dido И какво излиза в крайна сметка-всичко е ОК.няма измама.А сега някой тогава да обясни факта,който изкара хората по улиците-сметки,по високи от 30 до 80% в сравнение с миналогодишните?
Не е само по-дългия отчетен период.Има нещо друго,което ние потребителите надали някога ще разберем,още по-малко от нагласени статий като тази.
12:05ч. 18 Февруари 2013 #10 Dry-Ice Дядо, правителството само се свали.
12:04ч. 18 Февруари 2013 #9 SKYLINE И второ защото заради споменатия метод на регулация ЕРП-тата са принудени и заинтересовани да намаляват тези загуби.
И те в значителна степен вече са го постигнали - от 22-24 процента при приватизацията, в момента при едно от дружествата загубите са около 14%, а при другите две - около 11%. Благодарение на това годишно на потребителите се спестяват около 150 милиона лева.
Никаква логика няма - тая статия е за коша
12:02ч. 18 Февруари 2013 #8 Stan Rake
Хората са прави да протестират, но да счупиш прозорците на Енерго-Про и да искаш национализация е признак на дебилщина. Иначе подкрепям - трябва да се протестира срещу ниските доходи, срещу енергийната мафия в БГ (90% държавна), срещу нещастните политици от последните 3 правителства, направили енергийната система да работи и функционира по този начин и докарала ни до там, че да не можем да си плащаме сметките.
12:00ч. 18 Февруари 2013 #7 Mama Не съм чела нещо по-тъпо напоследък. Особено частта в която аз като потребител ще разбера когато някой ме лъже, че и ще реагирам.
Дали му е известно на автора, че ако имам подозрения за грешка в сметката, трябва първо да си я платя, след това да си платя приверката на електромера, който не е моя собственост. И кой ще ми извърши проверката - собственика на електромера, този който ме лъже.
Да, проблемът не е в ЕРП-тата, щото не е луд, който яде баницата...
11:53ч. 18 Февруари 2013 #6 Rake Не плюйте по хората които са излезли да изразят недоволството си по даден въпрос . Защо самите вие не се пообразовате малко преди да слагате етикети
11:52ч. 18 Февруари 2013 #5 naCTuP От статията излиза, че: 1. ЕРП са напълно оправдани; 2.всички предишни правителства са виновни за сегашната ситуация; 3.национализацията на ЕРП няма смисъл; 4. ДКЕВР си е свършила перфектно работата; 5. Либерализацията на пазара на ел. енерия ще повиши цените за крайните потребители; 6. Невъзстановяемите разходи задължително трябва да се поемат от крайния потребител и т.н. Защо ли тази статия ми прилича на пълно копиране на становището на управляващите чрез опит за простовато обяснение на някой си за ситуацията...
11:52ч. 18 Февруари 2013 #4 umeren Много хубава статия.
Само не обяснява учудващото безразличие на ЕРП -тата към кражбите на ток.
Също така защо в сметките има "пренос",когато мрежата ниско напрежение и трафопостът не са техни и не ги поддържат.
Защо,вместо да си изграждат мощности,те отказват захранване по липса на такава,с което определят къде в държавата може да се строи и къде не.
На всички ни е ясно,че на 31.12.2012 инкасаторите не са гледали никакви електромери,на в сметките фигурира тази дата.
Това не е ли издаване на документ с невярно съдържание - деяние,наказуемо по Наказателния Кодекс...........
Изобщо те са част от тези,които ограбват хората.
Другото са философски разсъждения на човек,който "не знае колко ток плаща".
Хайде да престанем да обвиняваме все държавните...
11:51ч. 18 Февруари 2013 #3 Bella_vista За напрежението-ясно! Помня го от училище, пък бях много лоша ученичка...Има обаче няколко нещица, които са очевидно гадни за бг потребителя. Да речем забравиш да си платиш тока, спират ти го на момента, скачаш, плащаш, и какво? За да ти го пуснат същия ден, се ръсиш 70лв.Аде сега ме убедете, че това е адекватна цена за бг! Сметките за миналия месец са очевидно надути. Как? Нито знам, нито ме интерасува! Колко трябв ада платят за статия, за да ме убедят, че енергоразпределителните дружества са едни такива честни, добри хора и бизнесмени? Мнооого, и те нямат толкова пари! Друг е въпроса, че политиците са по вредните, и тези, сключили договорите, и всички останали...
11:35ч. 18 Февруари 2013 #2 Stan А стига бе... За пръв път да видя статия, в която всичко е представено точно както си е - само факти, които са лесно проверими и доказуеми. Ама то трябва малко да се поинтересуваш, за да видиш кой реално те ограбва, а не само да крякаш като гарга...
11:32ч. 18 Февруари 2013 #1 дядо Тиква Дали ще прочетат до края целия този текст полуграмотниците, които са се запътили да свалят правителството? Май не... Ако четяха всичко до края нямаше да са полуграмотници, нали?
Новини - теми |
Търси в новини |
Популярни теми |
|
|
Новини от Варна, региона и света |
|
20% отстъпка в строителен хипермаркет "Алати" на "Черен петък и събота"
Вторник, 26 Ноември 2024 10:52
На 29 и 30 ноември (петък и събота) в строителен хипермаркет „Алати“ ще се проведе ежегодното събитие „Черен петък и събота“. В тези два дни всички клиенти могат да се възползват от 20% отстъпка. Събитието...
| |
|
Д-р Велев, дентален лекар: Какво да очаквате при избелване на зъби
Вторник, 26 Ноември 2024 08:05
Бляскавата усмивка, здравите и бели зъби са част от естетичния изглед на съвременния човек. Болезнена ли е процедурата за избелване, какво да очаквате и може ли да бъде заменена с избелване при домашни...
| |
|
„Beyond the flesh” концерт на Живко Петров Трио в Радио Варна
Днес, 27 Ноември 2024 09:30
След появилия се в разгара на пандемията проект „Change the Way” и последвалия го „On the Way“, JP3 продължават да провокират сетивата и да превръщат света в едно по-красиво и мечтателно място с музиката...
| |
|
Израел предупреди разселените да не се връщат в Ливан, въпреки примирието
Днес, 27 Ноември 2024 09:12
Израел предупреди жителите, разселени от битки и заповеди за евакуация, да не се връщат по домовете си в Южен Ливан, въпреки примирието между израелските сили и Хизбула, което влезе в сила рано тази сутрин.
Въпреки...
| |
|
Премиерът събира министрите заради Шенген
Днес, 27 Ноември 2024 08:52
Премиерът Димитър Главчев свиква среща относно организацията по граничните ни пунктове с Румъния и Гърция след евентуалното ни пълноправното приемане в Шенген, което предстои да бъде гласувано на срещата...
| |
|
Превръщат една от най-значимите археологически находки във Варна в туристически обект?
Днес, 27 Ноември 2024 08:39
Арх. Максим Недков и Дарин Дучев от "Морско око" ще представят своята концепция за превръщане на останките от ранохристиянския манастир "Св. Богородица" в иновативен туристически обект. Събитието ще се...
| |
|
105 години от подписването на печалния за България Ньойски мирен договор
Днес, 27 Ноември 2024 08:21
На 27 ноември се отбелязва Деня на националната памет. На този ден през 1919 година България подписва Ньойския мирен договор, по силата на който губи около 10 процента от територията си и й са й наложени...
| |
|
Правят нови 300 допълнителни проби във връзка с констатираното огнище на чума по овцете у нас
Днес, 27 Ноември 2024 08:04
Днес се очаква да бъдат взети още 300 допълнителни проби във връзка с констатираното огнище на чума по дребните преживни животни във Велинград. Това стана ясно след среща на министъра на земеделието и...
| |
|
Прекратяването на огъня между Израел и Хизбула влиза в сила
Днес, 27 Ноември 2024 07:45
Споразумението за прекратяване на огъня между Израел и Хизбула влезе в сила в Ливан, съгласно графика, изложен от президента Джо Байдън, който каза, че то е предназначено за постоянно прекратяване на военните...
| |
|
Най-важното от Варна във вчерашния 25 ноември
Днес, 27 Ноември 2024 07:30
Съдия Цвета Павлова бе избрана за председател на Окръжен съд – Варна
Съдия Цвета Павлова беше избрана за председател на Окръжен съд - Варна. Тя получи подкрепата на осем от членовете на Съдийската колегия...
| |
|
27 ноември в историята
Днес, 27 Ноември 2024 07:10
176 г. – Марк Аврелий назначава сина си Комод за съимператор, с което прекъсва системата на осиновените императори в Римската империя.
1095 г. – Папа Урбан II благославя по време на Събора в Клермон провеждането...
| |
|
Без ток във Варна и областта днес ще са...
Днес, 27 Ноември 2024 06:49
Поради извършване неотложни ремонтни дейности и обслужване на съоръженията за доставка на електроенергия днес, 27 ноември, без ток във Варна и областта ще са:
- от 9:00 до 13:30 - гр. Варна - ул. Акад....
| |
|
Изпрати новина
|
|
|
|
Полезно |
Препоръчваме |
Най-четени |
Анкета |
|