Последно за Морската
Вторник, 10 Април 2012 15:14Източник: Moreto.net
/ Борис Касиков
Не веднъж съм писал или говорил за Морската градина на Варна. Преди три години дори организирах протест срещу строителството в парка на Варна, след като събрах над 12 000 привърженика на идеята „Морската градина на Варна не е строителна площадка”.
През 2009 г. на протеста пред Пантеона се събрахме 10-на души, всички репортери на националните ТВ и … Данчо Симеонов, в качеството си на представител на Общината.
Пред представителите на медиите, бъдещият тогава Областен управител ме увери, че над строителството в Морската градина има обявен мораториум и градежи в парка повече няма да има.
Днес, града ни се тресе от очакването, че 62 % от Морската градина ще бъдат превърнати в жилищен квартал.
Новината пристигна от г-н Борислав Гуцанов и вестникът на съпругата му, които бидейки понастоящем в опозиция отвориха огромна уста в защита на парка.
Същия Гуцанов, който не каза нищо по времето на преходните строежи в Градината, като ресторант „Вила Рома”, луксозната кооперация отсреща и прочие частни къщи от по 5-6 етажа, които се появиха по неговото управленско време. Такава е разкошната вила до Метеорологична служба – Варна собственост на богат руснак, както и още две чудесни къщи намиращи се пак там - над и около базата на НИМХН – БАН в морската.
Всъщност къщи, хотели, ресторанти, градински центрове в Градината вече има колкото щеш! Има дори и хипермаркет. Колко точно са къщищата в района на Делфинариума? Някой броил ли е?...
Фактът е един - Морската градина отдавна е взела – дала, днес Общината просто узаконява това престъпление. Буквално в деня, в който Държавата й прехвърли собствеността над Морската градина.
Преди да ви запозная с версиите по случая, бих искал да обърна малко внимание на историята на Морската градина в частност и на Варна, като цяло:
Само 3 години след Освобождението, през 1881 г. тогавашния кмет на град Варна, Михаил Колони се събудил една сутрин с идеята, че Варна няма да е град, ако няма Парк. За целта, по молба на Колони, известния археолог Карел Шкорпил, който тогава живял и работил в града ни, повикал архитекта на парковете Белведере и Шьонбрун, чехът Антон Новак, който проектирал и построил Морската градина на Варна.
(Новак взел толкова присърце идеята и се справил толкова добре със задачата, че тогавашната градска управа му построила къща на входа на Морската в знак на благодарност (1899). Същата къща, която по особено съмнителен начин и за съмнителна цена, години по-късно става собственост на русенецът Красимир Узунов, благодарение на любезното съдействие на тогавашния областен управител Добрин Митев.)
През 1908 г. е решено в Морската Градина да се създаде алея на възрожденците. Издигнати са паметници на най-великите българи - Христо Ботев, Васил Левски,св. Паисий Хилендарски, Георги Раковски, Любен Каравелов, Стефан Караджа, Георги Бенковски, Панайот Волов, св. Софроний Врачански, Неофит Бозвели, Антим I, Петър Берон, Константин Фотинов, Васил Априлов (откраднат), Петко Славейков, братя Миладинови, Гаврил Кръстевич и Тодор Икономов.
Пак по царско време в Морската градина се появили Аквариумът (1906) и тенис-корт и игрище (1928).
Комунизмът също не останал длъжен на Морската градина – през 50-те години се създава Музей на Българския Военноморски флот, а на 30 април 1961г. пак комунистическия режим дарява Варна със Зоопарк. През 1968 г. пък Варна се построяват Обсерватория и Слънчев часовник.
По Татово време, през 1984 г. във Варна отваря врати и единствения в България Делфинариум.
Защо изброявам всички тези дати? Правя го само с една единствена цел - За да направим заедно извода, че НИЩО съществено не е направено за Морската Градина на Варна през последните 23 години на преход, демокрация или олигархия, както искате.
Да, направиха ремонт на Алеята под Пантеона, паркинг под Спортна Зала и две-три игрища. За 23 години толкова. Как да ги съпоставим с мащабното строителство на хайде да ги наречем с истинското им име – ЧАСТНИ ИМОТИ? Можем ли?
Не мисля.
Нека вместо това се обърнем към към версиите относно протестите и бъдещето на Морската:
ГЕРБ и Кмет се кълнат, че крупно строителство в Морската няма да има въпреки разрешението за строителство във въпросните 62% от Парка, тъй като при евентуални градежи щели стриктно да се спазват законите и съответно в Градината да се строят само леки конструкции, като игрища, кортове и прочие. Нищо че появилият се (сякаш да ми послужи за пример) непосредствено след Избори 2011 „Спортен комплекс Тринити Парк” освен с игрища, разполага и с „изключително стилно заведение”, което трудно би могло да се определи, като временна постройка.
Навярно пак от управляващата фракция ГЕРБ – Йорданов иде и слуха, че варненци са водени „за носа” от представителя на опозицията Борислав Гуцанов, който днес се самоизлъчва, като „спасителят” на Варненския Парк. Нищо че в случая Гуцанов е навярно прав.
(Тук аз ще попитам – Къде бяхте г-н Гуцанов, когато се строяха всички сгради, на които в момента се „дивят” варненци и гостите на града? Защо тогава не казахте НИЩО?!)
Друг слух говори, че протестите се организирали (и финансирали) от баровците, които от години живеят в Морската градина. „В гората да живееш е готино и имотите в момента струват милиони. Колко ще струват обаче, ако застроят Морската” – този риторичен въпрос ми зададе един съгражданин, днес.
Към слуховете добавям и официално лансираната версия, че протестите били с цел да бъде забавено приемането на ОУП, което едва ли отговаря на истината.
Всъщност, дали Общината не чакаше Държавата да й присъди собствеността на Морската Градина за да приеме ОУП?!...
Каквото и да говорим, на властта във Варна й изнася да лансира хипотези за опозиционна атака. Върви и версията с мутренските интереси.
Навярно има и още слухове. Все опровергаващи и неглижиращи народното недоволство.
Това че хората НЕ желаят жилищен квартал на мястото на Морската не било вярно. Че не искат коли, камиони, самосвали в Морската също. Не било истина и че не искат палми и ресторанти.
На тези нагли и безочливи твърдения, аз ще отговоря така (надявам се от името на всички):
ХОРАТА СИ ИСКАТ ПАРКА!
Дали има платени протестиращи? Дали има партийни интереси в протеста? Дали на някакви баровци не им изнася да имат нови комшии?!
Какво значение има това?! Какво общо има с Морската градина?!
В Морската не трябва да се строят жилища и прочие комерсиални сгради. В Морската не трябва да влизат автомобили. В Морската трябва да се ремонтира Зоопарка. Да се оправи осветлението. Да се подменят пейките. Да се ремонтират алеите разрушени от тежкотоварните машини, които съсипаха огромна част от Морската по време на строителството до момента. Да се садят дървета. Цветя. Нови паметници. Нови игрища. Нови сцени.Поддръжка да има. Охрана да има.
И най-важното! Разковничето:
ВСИЧКИ ПОСТРОЕНИ ДО МОМЕНТА КООПЕРАЦИИ, РЕСТОРАНТИ, ВИЛИ И ПОДОБНИ В МОРСКАТА ГРАДИНА НА ВАРНА ДА БЪДАТ СЪБОРЕНИ! ДА СЕ ОБОСОБИ ИСТОРИЧЕСКО ЯДРО НА МОРСКАТА ГРАДИНА ОТ БАСЕЙН ПРИМОРСКИ ДО ПОЛИГОНА НА ПОЧИВКА! ТОВА Е ИСТОРИЧЕСКОТО ЯДРО НА МОРСКАТА ГРАДИНА! ТОЧКА!
Да, приятели. Това е начина. Може да звучи радикално, идиотско или както искате, но това е моето мнение.
Съжалявам за всички, на които този текст няма да им хареса.
Но най-много съжалявам за Морската Градина.
Борис Касиков
Блог на Борис Касиков
|
Коментари |
02:57ч. 14 Април 2012 #25 toni Ще има още:
Според ПУПа от 2002 ще махнат част от ската с багери!
То е до делфинариум (виж линк...) стр.15:
Стабилизиране на ската чрез оформяне на изкуствен устойчив откос в резултат на отнемане в горната част /решение при аквапарка/.
Разбрахте ли?! Защита на скат чрез махането на ската! с багери!
Рабирате ли сега и шума от 2 година за темата “Алея Първа”? Не става дума “само” за 10-етажния хотел долу, но тъкмо и за Морската Градниа горе!
Разпространявайте инфото, малко е известно!
02:56ч. 14 Април 2012 #24 toni Само да припомням:
Подробният Устрройствен План от 2002 за Алея Първа предвижда сеч на дървета като уж защита на ската! Тук (виж линк...) на стр.16 е написано следното:
Укрепителните мероприятия по самия скат следва да се съчетават със съответните мерки (...), разотваржане на ръба на стръмния откос от големите дървета.
Ох, уж тежестта на дървета разрушава ската, ох...!
Реално е обратно, дървета стабилизират ската: 1) с корените. Това става само с живи корени, мъртвите след няколко години са хумус.
2) Корените отнемат част от почвени води. Отпадъчните води от новиостроителство горе в парка увеличават свлачищата, но живите дървете правят каквото могат да стабилизират ската.
3) короните на дървета са защита от дъждовна ерозия. Цялото укрепване е глупост - скъпа, грозна (като бетонна язоворска стена) и безсмислена, докато отпадъчните води от горе дестабилзират ската.
А защита на парка чрез сеч на дървета... това и без това е доста особена логика!
18:03ч. 11 Април 2012 #23 MARIANKA Да, за съжаление е така както пишете г-н Касиков,но не доказва ли всичко това,което се направи в морската градина/снобски сгради/че във Варна всичко е разрешено, щом се плаща ЖАЛКО н, но е факт.Като варненка от сърце желая да се запази този символ на града.УСПЕХ
15:15ч. 11 Април 2012 #22 Роси Не разбрах със сигурност кога е протеста пред общината сега в 18:00 ли
13:58ч. 11 Април 2012 #21 *** to Чък Норис//о продължиш и изведнъж на станчовата алея, върхът на простотията баровска вила - имот на руснак?// Първо, Чък, изяснете кой е по националност тоз човек. После да се зъбите срещу руснаците. Ако разберете, че евреин от Израил, имате ли смелост да потърсите прошка от руския народ и от Русия?
11:43ч. 11 Април 2012 #20 Султанка Уважаеми мошеници, крадци и далавераджии!Всички знаем,че Бълагрия е на мутрите и че, мафията в България си има държава. Но всики знаем,че има и Господ,който вижда всичко и рано или късно дава своето становище към своите грешници!Така че, Морската градина може и в г-а да си я заврете!Халал да ви е уважаеми мошениеци!
11:37ч. 11 Април 2012 #19 Yols "..."Елате ни вижте!" - той моли и стене, -
вий, мъдри велможи, от нази гоени...
На миг напуснете там вашто тържище
на шум и на фрази, богато платени -
"Елате ни вижте"
Вий, дето в покой и в палати стоите,
към нас приближете - вий, славни, вий, сити!
Зърнете през нашто изгнило плетище
и може би вам ще настръхнат космите!
"Елате ни вижте"
Тогаз за народа се бихте смислили
и срам, угризение бихте сетили.
И вашето сърце със болка заби ще.
О, доста на думи сте нази любили -
"Елате ни вижте!"
Ив. Вазов
10:26ч. 11 Април 2012 #18 VarnaWithoutRednecks Като забранят достъпа на коли до Морската ще забранят достъпа на коли. Като е разрешено е повече от ясно, че гражданите и мутрите ще паркират там.
Да не говорим, че и ТХ и прочие отдавна се научиха как се спира в зелените площи. Докато няма забрана ще е така - нормално е! Не е виновен тоя дет яде баницата...
09:46ч. 11 Април 2012 #17 Mama Г-н Касиков, подкрепям позицията Ви!
Но искам да обърна внимание на един момент, който остава на заден план.
Закони, решения, протести......добре! Само че точно протестиращите после отиват на "разходка" в Морската с колите си и гледат да паркират ако може до някоя пейка, че да не се пораздвижат малко!
Аз от една - две години избягвам Морската градина!
Толкова е наситено автомобилното движение, че се чувствам, като на булеварда в 18.00ч.
Но за това положение сме си виновни НИЕ. Ние отиваме с колите си на "чист" въздух, ние паркираме на зелените площи, ние трошим пейките, ние си изхвърляме боклуците в градинките.
Докато не променим нашето самосъзнание като граждани, не можем да променим абсолютно нищо!
08:34ч. 11 Април 2012 #16 Mu(n)cho чакам да видя в 18 ч. колко заинтересовани и недоволни граждани ще дойдат. вече чух реплики от рода "трябва си гледам бебето", "не ми е свършило работното време", "няма полза" и др. такива....
01:38ч. 11 Април 2012 #15 Fierywoman Абе няма ли кой да ги гръмен тези, бе?! Я по един куршум в тиквата и на гербовци и на мербовци и на всички пордажници. А да гнбият в Ада, дано!!! Опропастиха ни живота, нашия, на децата ни и на родителите ни.
Проклети да сме и ние, докато търпим като тъпи овце...
А Морската градина ще я застроят цялата. Защото пак никой няма да отиде на протест. И нафтата ще стане 3.70... щото пак всеки си седи в къщи и кротува. Удря по една ракия, блъска по масата, псува... и толкоз.
или пише в морето.нет коментари
00:35ч. 11 Април 2012 #14 Varan Морската градина е на всички нас, тя е наша собственост и ако се вземат решения за каквато и дейност в нея ВАРНЕНЦИ трябва да кажат ДА или НЕ, а не партийни, общински или мутренски ненаситници да вземат решения за лична изгода! След като общината може да гласува ОУП и да отнема единствения имот на пенсионери, срещу мижави обещетения, за да разширява или стои пътища, тогава може да отнеме имотите в Морската градина и да обещети собствениците по същия "щедър" начин. Движението на автомобили в Морската градина трябва да бъде забранено. На "Пичивка" има паркинг, а за тези на които не им се ходи пеш, могат да бъдат обслужвани от три влакчета. Така общината ще си събира по левче от пътник, а на варненци няма да им се налага да се разминават и пазят от автомобилите по алея първа или алеите след "Хоризонт" А тези, които много искат да бъдат видяни в скъп автомобил могат да си направят снимка и да си я окачат на врата с надпис: Много съм як, богат и това е моята кола! Така всички ще знаят имотното им състояние, без да им се налага да дишат изгорели газове.
22:39ч. 10 Април 2012 #13 Гларус вярно, алеята е затрупана от жени с колички,деца и прочие, след разходка от ФК да седнат да починат малко на Вила Рома, ама да бяха обособили тези продадени имоти в едната част на морската градина, такаа че където да си другаде в неисторическата част, да се чувства това което са градили за нас време оно, те са така грозно пръснати, и дори в какви ли не видове архитектурен стил, от барок, пред дървени колиби, до минимализма на Събев и познатите до болка кооперации Така грешките и престъпленията против Варна - са непоправими. А с това решение на ГЕРБ,МАРЕЖКИ и ТИМ, сега ще раберете колко терена са имали собственици, които до в4ера са нямали ограда и сте смятали за част от морската градина,защото тепърва предстоят градежи, за които малцина от нас са подозирали, катоизключим историческата част. макар зад зоопаркът, между подлеза и вунящата ограда пак да се строи!
22:26ч. 10 Април 2012 #12 Гларус След тази вила Рома, дето се събират се намазани колички, вървиш 50метра и стигнеш ли почти делфинариума и в ляво виждаш паркирали къде ли не коли също. С продаденият от ГЕРБ терен там до делфинариума, или поне двата терена, сега там ще се строят по проект някакви заведение навярно, пак ''за обществено ползване'' или ''дон на изкуството'' по модел на тези до полигона. Пак ще има още коли, на работящи, на гости, на жената, на детето, служебната . Какво стана с това уникално нещо което имахме,като продължиш и изведнъж на станчовата алея, върхът на простотията баровска вила - имот на руснак?
22:00ч. 10 Април 2012 #11 nikolinka1953 Съгласна съм,че няма вече парк от ''Хоризонт'' до ''Почивка''! Втози участък колите се движат,като по магистрала и пешеходците нямат никакво предимство,а около р-т ''Градината'' зелените площи са се превърнали в места за паркиране,необезпокоявани от органите на реда!
21:13ч. 10 Април 2012 #10 Mu(n)cho нека да погледнем истината в очите-района от ресторант "хоризонт" към "почивка" вече е изгубен. В България е неписано правило всички незаконни строежи да се узаконяват за да няма ощетени инвеститори. Събориха ли митничарските палати покрай язовирите? Да спасим поне това, което е останало от морската градина между "хоризонт" и аквариума.
20:24ч. 10 Април 2012 #9 дядо Тиква На 11 април всички на протест! Градината за това е градина , за да има само дървета, цветя, полянки, пейки, паметници. Място за свободна разходка на варненци. Никакви тенис -кортове! И те са с огради и барчета, а ако искат местните политико-далавераджии могат да обявят за спортен обект и едно голф-игрище на мястото на Морската и да си я оградят за лично ползване. Никакви заведения, никакви атракциони, само подвижни обекти. Мястото за тенис-кортове, атракциони и пр. е по бреговете на заграбеното и забранено за варненци Варненско езеро. Колко хора ползват тази природна перла, каквато нямат нито Констанца, нито Одеса, нито Батуми или Сочи, нито Истанбул. Прекрасно езеро отнето от варненци от долни, продажни, гадни политици и общинари.
18:34ч. 10 Април 2012 #8 Pau Г-н Борис Касиков - Напълно Ви подкрепям!
18:01ч. 10 Април 2012 #7 Гларус Общината има само две сделки продадени в морската градина, те са направени от ГЕРБ миналата година, никой не говори за това.Гуцанов ми се струва, че е безпочвено наплют тук, тази статия замирисва, все пак, Гуцанов може да е имал ultimate power в ОС :) Ама вилата на руснака и доста други таквиа са си от времето още на Добрин Митев ако трябва да сме честни!
17:31ч. 10 Април 2012 #6 VarnaWithoutRednecks Sheldon да не мислиш, че тея с вилите в Морската нямат нотариален акт? Логика - млогика в Морската и Варна НЯМА! Има строежи!
17:05ч. 10 Април 2012 #5 Виктор "... Може да звучи радикално, идиотско или както искате, но това е моето мнение.
...
Но най-много съжалявам за Морската Градина.
Борис Касиков" - Напълно подкрепям!
16:55ч. 10 Април 2012 #4 Sheldon Това, че баровците с къщи в морската били организатори на протеста е пълна простотия. Логиката е точно обратната. Те имат интерес от този закон, защото той ще узакони вече направените от тях сгради. А жилищен квартал никога няма да стане. Просто ще се наместят и другите баровци да си направят по едно "именийце".
16:33ч. 10 Април 2012 #3 Роси Абсолютно съм за с двете ръце спомням си веднъш катосе разхождахме в морската и по точно в детския кът на тези въртелжките как трябваше да направим път на един джип. Предполагам че беше на някакъв шеф но според мен да направим един протест пред общината и да видите как всички ще излезем с детските колички Много съм узадачена от нашето спокойствие,но не знаех че има спермаркет,а може би и други не знаяат
16:10ч. 10 Април 2012 #2 Султанка Другарки и другари!Днес ни вземат Морската градина, а утре - и честта отзад!И какво от това?Кураж другари,ние сме свикнали!Знаете поговорката,че за ........... цяр няма!Ставама само като изтръпнал крак!
15:49ч. 10 Април 2012 #1 Zahari Само и единствено ние сме виновни за собственото си състояние.
Най-страшното е, че "определените кръгове" са ясни на варненци, а последните са напълно съгласни да ги тъпчат. Даже една госпожа писа писмо-молба до господина с най-силно влияние в града.
Няма да се учудя, ако скоро започнем да си плащаме вход за разходка в "историческото ядро".
Новини - теми |
Търси в новини |
Популярни теми |
|
|
Новини от Варна, региона и света |
|
БЕЛВЕДЕРЕ РЕЗИДЪНС - зеленият квартал на 10 минути от Варна, пред акт 16
Понеделник, 25 Ноември 2024 10:54
Възползвайте се от настоящите ценови предложения, които ще важат до 20.12.2024 г. и открийте своя мечтан дом.
Поради големият интерес и динамично търсене, предсрочно започва изграждане на предпоследния...
| |
|
Без ток във Варна и областта днес ще са...
Днес, 26 Ноември 2024 06:50
Поради извършване неотложни ремонтни дейности и обслужване на съоръженията за доставка на електроенергия днес, 26 ноември, без ток във Варна и областта ще са:
- от 9:00 до 14:00 - гр. Варна - бул. Хр....
| |
|
Прогноза за времето - 26 ноември
Днес, 26 Ноември 2024 06:32
По Черноморието ще преобладава слънчево време. Преди обяд на места видимостта ще бъде намалена. Ще духа слаб вятър, предимно от югозапад. Максималните температури ще са 8°-10°. Температурата на морската...
| |
|
ПП-ДБ: Отказваме, Борисов за премиер е абсолютно неприемливо предложение
Понеделник, 25 Ноември 2024 19:00
Бойко Борисов за премиер на България е абсолютно неприемливо предложение. Отказваме предложението на ГЕРБ!
Това заявиха от "Продължаваме промяната - Демократична България" в писмо до медиите.
Отказваме...
| |
|
Започва конкурсът за най-красиво писмо до Дядо Коледа
Понеделник, 25 Ноември 2024 18:53
Български пощи“ стартира традиционния детски конкурс „Най-красиво писмо до Дядо Коледа“. Крайният срок за изпращане на писмата е 18 декември, съобщиха от националната пощенска служба.
Условията за участие...
| |
|
Израелският кабинет санкционира най-стария вестник в страната заради критично отразяване
Понеделник, 25 Ноември 2024 18:41
Кабинетът на Израел единодушно гласува да санкционира най-стария вестник в нацията, Haaretz, в неделя, позовавайки се на критичното му отразяване на войната след атаките на Хамас от 7 октомври и коментарите...
| |
|
Край Бургас ще търсят потенциални замърсявания с изкуствен интелект и водни дронове
Понеделник, 25 Ноември 2024 18:27
Чрез изкуствен интелект и водни дронове Община Бургас ще има възможност да открива потенциални рискове от замърсяване на местообитанията в Черно море. Техниката ще бъде закупена по проект в подкрепа на...
| |
|
Започват пътни ремонти в „Аспарухово“
Понеделник, 25 Ноември 2024 18:15
От днес започва рехабилитацията на пътната настилка в район „Аспарухово“, като дейностите ще стартират от подхода към корабостроителницата под Аспарухов мост. След това техниката и екипите ще изпълнят...
| |
|
Депозитите на домакинствата у нас са нараснали с над 6 млрд. лева от началото на годината
Понеделник, 25 Ноември 2024 18:02
Депозитите на домакинствата в търговските банки у нас са се увеличили с 6,1 млрд. лева от началото на годината и вече надхвърлят 86 млрд. лев. Това сочат данните на Българската народна банка (БНБ), предаде...
| |
|
Първо огнище на чума у нас, умъртвяват близо 1800 овце
Понеделник, 25 Ноември 2024 17:48
Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ) констатира първо огнище на чума по дребните преживни животни за последните шест години. Заболяването е потвърдено в град Велинград, община Велинград,...
| |
|
Засаждат нови кестени на варненския бул. "Приморски"
Понеделник, 25 Ноември 2024 17:33
Този петък, 29 ноември, от 10 ч. ще се извърши засаждане на 19 млади дръвчета от вида "обикновен кестен" на бул. "Приморски" в изпълнение на компенсационната програма. Мероприятието ще се осъществи при...
| |
|
Няма данни за пострадали българи при инцидента с кораб край Египет
Понеделник, 25 Ноември 2024 17:19
Към момента няма данни за пострадали българи при инцидента с туристически кораб край египетския курорт Марса Алам на Червено море. Това съобщиха от Министерство на външните работи.
17 туристи са в неизвестност...
| |
|
Изпрати новина
|
|
|
|
Полезно |
Препоръчваме |
Най-четени |
Анкета |
|