С бившия районен мюфтия на Смолян и София живее в Дагоново, близо до Якоруда. За семейството си не иска да говори, защото темата е деликатна и за двете му съпруги - и за законната, и за духовната. Преди 9 години е показвал само жената, с която има духовен брак.
Казва, че темата не го притеснява. „Това, което посочва Корана е едноженството. Другото е изключение. Позволено е, но има уговорка в Корана, Аллах я поставя: ако ви е страх, че няма да бъдете справедливи, по-добре една. А никога няма да можете да бъдете справедливи”, казва Хайредин.
Всяка разпоредба на Корана е в името на справедливостта, разяснява той. „Всички изследвания показват, че по принцип жените са повече от мъжете. Съотношението е 4 или 5. При положение, че една жена остане свободна, казва: Господи, защо аз не мога да съм. Този закон, ако не може да решава въпросът, какъв закон е. Имаше много протести от жени в Русия и по целия свят, които искат този закон да се премахне, защото не могат да си нарисуват мъже. Това е нормалното! Това е естественото. И ако законът в Корана беше за едноженство, той нямаше да бъде справедлив. Акцентът е ясен: ако не можете да сте справедливи, по-добре една”, казва Хайредин.
Едната от жените поне трябва да е съгласна и да има разбиране, щом се стигнало до съжителство - щом се е съгласила, това си е нейният избор. В ислямския свят, дори където обществото е свикнало, едва ли съпругите са доволни. Аз не съм чул. Само за един случай знам - това беше на един познат, учен човек. Починал неговия най-близък приятел и той взел съпругата му. И така много добре се разбирали. Няма никакви проблеми, казва - той е приел всъщност близък човек в семейството си”, разказва проповедникът.
В 13:33 ч. започва обедната молитва. Делничен ден е, повечето мъже работят. Едва десетина, на различна възраст кланят по време на Намаз. Според Хайредин джамиите никога не са били място, което плаши, а всичко друго е политическа пропаганда.Той осъжда намеренията на кмета на Пазарджик, партия ВМРО и главния прокурор да забранят бурките.
„Тези хора дори не са запознати колко бурки има в България. Аз мога да ви кажа, че в началото на процеса са били 8 жени с бурки, сега са 28. За 30 жени сега да създаваме настроения. Жените в Пазарджик носят лифаам, възприели са го и тук трябва да се зададе въпросът „защо”. Естествено, това е големият въпрос - често търсим отговори като така им е наложено, така им е платено, така са купени. Неща, които звучат абсурдно: някой да й плати и да е вярващ - значи тези хора до скоро не са били вярващи - сега претендират, че е са вярващи”, смята проповедникът.
„В основата стои пренебрегването на тази общност - тя е пренебрегната и от мюсюлмани, и от християни. Непознаването на религията е големият проблем. Като им е казано: вижте, това е богоугодно дело. Не е вярно. Аллах е постановил кое е богоугодно: да си поставят забрадките и да не показват сексапил. Невъзможно е всевишният да разпореди нещо, което няма как човек да го възприеме нормално, защото бог е именувал човек да има лице. Лицето е лице, не е гръб - и как ще иска да го закрие, лицата са за да се разпознаваме. Дезинформацията и невежеството, а не пари и опасни влияния са причината обликът на ромската махала в Пазарджик да е все по-забулен”, смята Хайредин.
На въпрос дали е опасно хора, които не осмислят дадена религия да се занимават с нея, проповедникът отговаря: „Посочете ми от Пазарджик един мюсюлманин, който да е извършил престъпление”.
По думите ми обвиненията за подпомагане на бойци на „Ислямска държава”, както и снимките на Ахмед Муса пред знамето на групировката нанасят щети на исляма. „Аз ако ги видя с това ще им кажа: не правете глупости. Бих им казал, че това са кокошкарски работи. Ако има аргументи, че тези хора правят нередни неща, трябва да има действия”, допълни Хайредин.
Опасност от насилие в името на религията в България няма, категоричен е Али Хайредин. „В България няма никаки основания за подобно нещо. В Пазарджик говорим за 30 жени и в един момент тръгваме със забрани. Нещата ще ги подкара накъде?! От 8 бурки станаха 28 в края на процеса. Ще засили интереса. И ако това е превенция, ако това е начин за справяне с проблема, аз не мога да се съглася!”, казва той.
Въпреки че обвинява политиците за разделението, Хайредин подкрепя участието на духовни лица в политически проекти, ако те целят добро за обществото. По думите му няма нищо нередно членове на новата партия на Лютви Местан ДОСТ да са бивши имами.
Самият Али Хайредин на е бил делегат на учредителното събрание на ДОСТ. Той от години не е в мюфтийството. Продължава да разпространява възгледите си за религията в джамиите и в Дагоново, и в селата наоколо.