Румен Серафимов, куратор на изложбата, представя изкуството на Николай Николов:
“Николай Николов е от силното поколение художници, което излиза на сцената на българското изкуство в края на 70-те и началото на 80-те години на ХХ век. Тези артисти внасят много по-модерен дух на изразяване, като се противопоставят на естетическите норми на тогавашната тоталитарна култура. След завършването на художественото си образование в сферата на графичните изкуства, Николов попада във възможно най-добрата творческа общност – художниците от легендарния ателиен център "Вулкан" в красивия морски град Варна, които тогава създават новаторско изкуство с висок вкус, ярки идеи и изключителен професионализъм.
През 1980-те години Николай Николов създава главно черно-бели офорти, които изобразяват сложни композиции, наситени с човешки фигури, животни и символични предмети. В имагинерното им пространство доминират вихреното движение, пластическите контрасти, експресивните състояния и драматичната атмосфера. Творбите демонстрират неговите безупречни способности на блестящ рисувач, който владее линеарния език и го въплътява по изразителен начин в богатите метаморфози на графичната форма.
През втората половина на 1980-те години Николов променя своя стил. В графиките си той изгражда вече ясни и чисти абстрактно-геометрични знаци – триъгълник, цилиндър, кръст, пирамида, паралелепипед и пр. Те отново интерпретират човешки, обществени и природни отношения, но в по-всеобщ, универсален контекст. Изображенията са свръхпрецизни и рационално структурирани в чудесни центрични композиции. Този особен и красив конструктивизъм внушава философска символика на сблъсъци, йерархии, взаимоотношения, доминации, сила, самота, еротизъм и пр. Картинното пространство е освободено и отворено, а звукът на графичните форми е кристален, остър, ярък и категоричен. С това свое стилово-пластическо изразяване Николай Николов е много впечатляващ и няма аналог в българската графика. По-скоро могат да се намерят далечни аналогии с чистотата, знаковостта и образната сила на японската графика.
В този маниер той създава и великолепни рисунки с акварел и туш. Те са с наситена, интензивна цветност и са изпълнени със спонтанно чувство и свободен живописен жест. Често Николов съчетава геометричните си форми с природни растителни елементи и моделира особена концептуална симбиоза между естествената жива среда и абстрактно конструирания, имагинерен свят.
След 2000 г. Николай Николов прави голямоформатни рисунки (2 × 3 м) с маслени пастели, в които визуалният език става по-свободен и експресивен, като напуска предишната строга геометричност на формата и композицията. В тези творби изгряват звучният цвят, силният емоционален импулс, абстрактно-експресионистичният дух. Тези черти са вградени по впечатляващ начин и в дигиталните работи на Николай Николов, които са богати на колоритни хармонии и на които той отдава много внимание и енергия.
В своето изкуство този изключителен художник е проявявал винаги силна склонност към иновативното, към съвременното изразяване. Ерудиран и любознателен, той е неспокойна и търсеща личност, носеща и проявяваща своя интелектуален и артистичен бунт срещу консервативното и конвенционалното в културата. Забележителните му художествени способности го поставят много високо в творческата йерархия на съвременното българско изкуство и това е несъмнено.”
През 1980-те години Николай Николов създава главно черно-бели офорти, които изобразяват сложни композиции, наситени с човешки фигури, животни и символични предмети. В имагинерното им пространство доминират вихреното движение, пластическите контрасти, експресивните състояния и драматичната атмосфера. Творбите демонстрират неговите безупречни способности на блестящ рисувач, който владее линеарния език и го въплътява по изразителен начин в богатите метаморфози на графичната форма.
През втората половина на 1980-те години Николов променя своя стил. В графиките си той изгражда вече ясни и чисти абстрактно-геометрични знаци – триъгълник, цилиндър, кръст, пирамида, паралелепипед и пр. Те отново интерпретират човешки, обществени и природни отношения, но в по-всеобщ, универсален контекст. Изображенията са свръхпрецизни и рационално структурирани в чудесни центрични композиции. Този особен и красив конструктивизъм внушава философска символика на сблъсъци, йерархии, взаимоотношения, доминации, сила, самота, еротизъм и пр. Картинното пространство е освободено и отворено, а звукът на графичните форми е кристален, остър, ярък и категоричен. С това свое стилово-пластическо изразяване Николай Николов е много впечатляващ и няма аналог в българската графика. По-скоро могат да се намерят далечни аналогии с чистотата, знаковостта и образната сила на японската графика.
В този маниер той създава и великолепни рисунки с акварел и туш. Те са с наситена, интензивна цветност и са изпълнени със спонтанно чувство и свободен живописен жест. Често Николов съчетава геометричните си форми с природни растителни елементи и моделира особена концептуална симбиоза между естествената жива среда и абстрактно конструирания, имагинерен свят.
След 2000 г. Николай Николов прави голямоформатни рисунки (2 × 3 м) с маслени пастели, в които визуалният език става по-свободен и експресивен, като напуска предишната строга геометричност на формата и композицията. В тези творби изгряват звучният цвят, силният емоционален импулс, абстрактно-експресионистичният дух. Тези черти са вградени по впечатляващ начин и в дигиталните работи на Николай Николов, които са богати на колоритни хармонии и на които той отдава много внимание и енергия.
В своето изкуство този изключителен художник е проявявал винаги силна склонност към иновативното, към съвременното изразяване. Ерудиран и любознателен, той е неспокойна и търсеща личност, носеща и проявяваща своя интелектуален и артистичен бунт срещу консервативното и конвенционалното в културата. Забележителните му художествени способности го поставят много високо в творческата йерархия на съвременното българско изкуство и това е несъмнено.”
НИКОЛАЙ НИКОЛОВ (1950 - 2004 г.)
1950 Роден е на 7 май в Дряново.
1976 Завършва специалност „Графика“ в Художествения факултет на Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“.
1981–1991 Работи в Международното биенале на графиката – Варна.
1992–1995 Директор е на Международното биенале на графиката – Варна.
Работи в областта на графиката, рисунката, дигиталното изкуство, графичния дизайн.
САМОСТОЯТЕЛНИ ИЗЛОЖБИ
1980 Галерия на СБХ – София
1980 Културен център – Златни пясъци, Варна
1984 Галерия “Пиктор” – Гьотеборг, Швеция
1984 Галерия “56/58” – Дордрехт, Нидерландия
1988 Галерия “Пиктор” – Гьотеборг, Швеция
1989 Изложба в Торнхайм, Норвегия
2000 Художествен музей “Георги Велчев” – Варна
РЕПРЕЗЕНТАТИВНИ ХУДОЖЕСТВЕНИ ИЗЛОЖБИ В ЧУЖБИНА
1981 Репрезентативна художествена изложба в Италия от Първото българско биенале на графиката
1981 Репрезентативна художествена изложба в Германия
1982 Репрезентативна художествена изложба в Дания
1983 Репрезентативна художествена изложба на съвременно българско изкуство в Мексико
1983 Арт панаир в Базел, Швейцария
1984 Репрезентативна изложба на графично изкуство в Националната библиотека на Люксембург
1985 Репрезентативна изложба на графично изкуство в Националната библиотека на Брюксел, Белгия
1987 Репрезентативна изложба на графично изкуство в Библиотеката на Конгреса – Вашингтон, САЩ
1992 Художници от България – Берген, Норвегия
1993 Художници от Варна – Осло, Норвегия
1994 12 художници от България – Шафхаузен, Швейцария
УЧАСТИЯ В БИЕНАЛЕТА В БЪЛГАРИЯ И ЧУЖБИНА
1981, 1983, 1985, 1989 Международно биенале на графиката - Варна
1983 Европейско биенале на графиката – Баден-Баден, Германия
1984, 1986 Интерграфик биенале – Берлин, Германия
1987 Международно биенале на графиката – Краков, Полша
1989 Международно биенале на графиката – Фредрикстад, Норвегия
1989 Международно биенале на графиката – Канагава, Япония
1990 Биенале Биела-Премио Интернационале – Биела, Италия
1990 Биенале Графика Креатива – Ювяскюля, Финландия
1993 Биенале на графиката – Маастрихт, Нидерлания
2000, 2001, 2002 Фестивал на визуалните изкуства „Август в изкуството“ – Варна
НЕГОВИ ТВОРБИ СА ПРИТЕЖАНИЕ НА
Национална галерия – София
Софийска градска художествена галерия
Галерия за графично изкуство – Варна
Градска художествена галерия – Варна
Колекция на графично изкуство – Банска Бистрица, Словакия
Библиотека на Конгреса – Вашингтон, САЩ
Държавна колекция – Гьотеборг, Швеция
Частни колекции в Швеция, Италия, Франция, Германия, Нидерландия, Норвегия, Полша, Венецуела, САЩ
Откриването на изложбата е на 9 юли от 18:00 ч., тя ще остане експонирана във Варненската галерия до 29 юли 2024 г.