10:57ч. 14 Февруари 2020 #31
Vic Rattlehead
Много, ама много мешате понятията. XP е опасен, защото вече никой не го поддържа. Ако някой хакер открие уязвимост няма кой да я запуши. Затова използването на XP, а вече и на 7 е безотговорно по отношение на безопасността.
КЕП и джава имат общо колкото свинята и кладенчовата вода. КЕП се издават на отделен физически носител, който трябва да бъде вкаран в компютъра, имат и ПИН код. Джава е език за програмиране, на компютъра се инсталира само виртуалната му машина, която е нужна, за да се изпълняват приложенията. И тя сама по себе не е опасна. Зависи от твърде много фактори.
Едно само е ясно - сигурността на НАП е скандално ниска, щом се получи този катастрофален теч.
Хубавото е, че макар и бавно мигрират системите си към по-сигурни протоколи.
10:41ч. 14 Февруари 2020 #30
Sea_Dog1 "...но ми го обясни именно такъв, ..." типично за твоите писаници - "една жена каза"! Смешна ставаш с всичкознанието си и даваните акъли по всички въпроси в този сайт.
09:31ч. 14 Февруари 2020 #29
Nina
И с това съм съгласна...ОТКОГА българският НАП работи за Майкрософт????? И да, антивирусните програми се пишат от тези, които създават вирусите, а като спре поддръжката на Майкрософт, спират да пишат и вируси, така че от гледна точка на това, ХР е по-безопасен от по-новите версии!
09:27ч. 14 Февруари 2020 #28
Nina
И понеже по-долу ме питат, къде КЕП не е задължителен, мога да потвърдя за Великобритания, знам за Полша и Франция! За други държави не съм имала контакт, за да знам...И като искаш контакт с данъчните в Кралството, не е задължително да им звъниш, може просто да им напишеш писмо или е-мейл, бързо отговарят! Слагат тарифа на такива телефони, за да не им звънят безразборно откачалници и за да записват и следят, откъде са обажданията!
09:17ч. 14 Февруари 2020 #27
Nina
Морско куче, не се крия, а РАБОТЯ и не мога цял ден да пиша коментари! Съгласна съм с коментарите, че НАП и други държавни институции нямат надеждна защита на сървърите си и доказателството е, че изтекоха данните на ВСИЧКИ в НАП! Оттогава чужди държавни институции отказват да подават информация в "родния" НАП и колкото и да не им се вярва на много хора, ЕДНА от причините е използването на КЕП, който прави прекрасна мишена за всеки малко по-грамотен хакер компютрите, на които се ползват такива сертификати, които изискват задължително джава приложение! Който иска да вярва, не съм компютърен специалист, но ми го обясни именно такъв, даже ми каза:"Хакерите като видят джавата на компютъра на някого и доволно потриват ръце! Прекрасна е за хакване на целия компютър!"
08:44ч. 14 Февруари 2020 #26
Sea_Dog1 "Професор" нина-ва нещо се скри,май? Не и е за първи път да се крие,след като е написала куп глупости,а нормалните хора я опровергават. Въпрос на акъл,по-точно - на липсата му. :)
21:35ч. 13 Февруари 2020 #25
Възелин Магарешки
Палячовци са на всяко едно ново в държавата,прокуратура,съд, данъчни,полиция и тн и тн. Палячовци!
21:32ч. 13 Февруари 2020 #24
Възелин Магарешки
Така е НАП са си смешници. То коя ли държавна агенция не е. Само палячовци.
20:34ч. 13 Февруари 2020 #23
Име(nick)
Пишат, точно заради такива които си нямат на идея.
20:33ч. 13 Февруари 2020 #22
Име(nick)
Nina откога е технически грамотна?
20:31ч. 13 Февруари 2020 #21
osemshest Смешници! До вчера от тях източиха сума ти и информация, сега ще ограничават хора с ХР, че то на него сигурно ще е в пъти по-безопасно, предвид факта, че никой не пише вируси за ХР. :D
16:19ч. 13 Февруари 2020 #19
Vic Rattlehead
@Tromto - доста банки тук оперират и без КЕП, но със задължителна двуфакторна автентикация и често с допълнително токен устройство. Честно казано се отказах от моя КЕП точно заради досадните настройки и проблемите с тая и оная банка, които не са доимплементирали както трябва стандартите за автентикация. И чуждите финансови институции оперират без КЕП. Като гражданин на България ползвам няколко без проблем, пак с двуфакторна автентикация.
16:16ч. 13 Февруари 2020 #18
Vic Rattlehead
КЕП нямат нищо общо с НАП. И почти всички вече могат да се ползват не само под Windows, а и под Linux и Mac OS. Нина, в случая не сте достатъчно грамотна по темата.
Да, понякога настройката на всичките сертификати е мъчна за неопитни потребители, но вече дори НАП имат относително прилични инструкции, за да се настроят нещата правилно. Друг въпрос че като цяло са назад от съвременните стандарти за сигурност. Всичките ни данни от НАП изтекоха в нета, сървърите им ги събориха Кауфланд, Лидл и ДМ покрай недоносчето им наредба 18.
Пак че махнаха тъпите activeX контроли и повечето java аплети и минаха на по-нормални протоколи е крачка напред.
16:06ч. 13 Февруари 2020 #17
Tromto
@Nina - това, че имаш проблеми с настройките на браузъра си, така че да използва коректно сертификатите за електронен подпис, в НИКАКЪВ случай не е проблем на Windows, а само на предклавиатурното устройство. Аз ползвам КЕП от 3 години, през Win7 и Mozilla Firefox/Pale Moon, с НУЛЕВИ проблеми. Nada, zero, ноль.
"Интернет банкиране в други държави се прави без КЕП!" Това, къде?!? В Европейският съюз, UK, Русия и Швейцария, КЕП е ЗАДЪЛЖИТЕЛЕН "за някой документи" по закон. Същото се отнася и за Казахстан, Китай, Кипър, Саудитска Арабия, Индия, Виетнам, Тайван, Япония и Малайзия, в Азия; Аржентина, Перу, Еквадор, Венецуела, Колумбия, Уругвай, в Южна Америка; САЩ, Канада, Мексико и Панама - в Северна; Австралия и Нова Зеландия. Виж, в Африка нещата не са добре - там са само Египет, Южна Африка, Нигерия и Камерун. В Бразилия пък не само е задължителен, но е и по друг, техен и напълно различен от останалия свят стандарт (PKI).
Т.е., да разбираме, че си доволна, че не са ти искали КЕП в Чад, Буркина Фасо и Бутан?
"Inland Revenue лесно и БЕЗПЛАТНО..." Я пак!?!
Обажданията до 0300 200 3300, ако са извън територията на City, са по тарифата за МЕЖДУГРАДСКИ разговори. За сравнение - у нас, обажданията до НАП на 070018700 са на цената на един градски разговор ЗА ЦЯЛАТА страна.
15:56ч. 13 Февруари 2020 #16
Име(nick)
Също така ти казах вече ако държиш да ползваш онзи апплет как да го направиш без никакви проблеми.А каква стана тя? Още си мрънкаш и цвъкаш като луда. Все така Нинке.
15:42ч. 13 Февруари 2020 #15
Име(nick)
Имплеметация на КЕП зависи от доставчика ти там НАП нямат работа. Какъвто си избереш.
15:38ч. 13 Февруари 2020 #14
Nina
Да, НО МЕ ЗАДЪЛЖАВАТ за някои документи да ползвам КЕП! Не ми дават опция само с ПИК, а мен КЕП ми прави постоянно проблеми със защитите на уиндоуса и ако пусна ъпдейтите, на някакъв етап даже ми го блокира! И се започва едно чистене, търсене на опциите за защити, за да ги отблокирам и прочие. А трябва и да плащам ежегодно такса за този КЕП, дето постоянно ми прави въртели! Това е другото, за което говоря, пак за който не е разбрал! Апропо, и интернет банкиране в други държави се прави БЕЗ КЕП!
15:21ч. 13 Февруари 2020 #13
Име(nick)
Нина Windows както Linux и MacOS нямат нужда да чистиш каквото и да е било.Всичко е автоматизирано от тяхна страна.Особенно за твойто ниво на използване.
И трите поддържат USB plug 'n play като концепция.
НАП е държавна институциия предлагаща услуги за гражданитес държавни пари. 99% в българският пазар за домашна употреба е на NT платформата на Windows, следователно за тях ще се мисли.И програмата която се поддържа изпозлва ActiveX творение на Windows и стандарт често срещан за такива неща.Следователно доказан.Сега има ли по-нови?Има! Приложими ли са?Не.
Също така не съм плащал за Windows лиценз от дните на 7. Тъй като лиценза ми е вързан за акаунта и обновен от 7 на 8 и псоле на 10. А и съм сигурен че ти не си плащала и за първият.
Това за британците също е смешно.Нима за ПИК си платила?
14:58ч. 13 Февруари 2020 #12
Nina
Аз съм даже на мнение, че целият Уиндоус е за коша….Не знам дали сте ползвали някой от вариантите на Линукс, прекрасен е, не трупа боклук, дето всеки ден трябва да го мета от уиндоуса, хваща всички устройства и без специален диск за инсталация си ги инсталира, НО именно институции като НАП спират СВОБОДНОТО ползване на много по-добри и по-безопасни софтуери, защото правят програми, които да не могат да работят с нищо друго, освен с някой си вид уиндоус. Линукс има свободни варианти без заплащане, може да избереш да инсталираш САМО, което ти трябва, а не да купуваш всички боклуци на Майкрософт в комплект, защото те изнудват, както на времето ни караха да купим пет ненужни книги, за да ти дадат тази, която искаш….Колкото до британците, не се притеснявайте за тях, те ВИНАГИ са правели нещата така, че за хората да е лесно и БЕЗПЛАТНО, когато работят с държавни институции и в частност с Inland Revenue, защото ако ги накарат да плащат, всички британци просто ще си изпратят документите по пощата, а това значи много бумащина! Докато бях там, данъчните не само че предоставяха всякакъв софтуер БЕЗПЛАТНО, ако изявиш желание да контактуваш с тях он лайн, но и даваха 200 паунда на всеки, който избереше тази опция! Няма електронни подписи, издават ти код безплатно и си сменяш паролата при първо влизане в сайта им и си я знаеш само ти, даже банките раздадоха устройства за ползване на дебитни и кредитни карти на ВСЕКИ БЕЗПЛАТНО, за да дават верификационен код при ползване, който сам генерираш, за ТВОЯТА сигурност, приличат на елки, не знам дали сте ги виждали! Защото ако не го направят така, всички британци ще започнат да плащат само в брой и ще подават всички документи само на хартия, на тях като им е трудно и им искат пари за такива дейности, просто спират да го правят. А тук само ни изнудват да инвестираме за нещо си, за да им платим данъците, ако не го направим ни обявяват за неграмотни, за това говоря, ако някой не ме е разбрал!
14:09ч. 13 Февруари 2020 #11
Vic Rattlehead
Нина, изобщо не сте в час по тази тема. Всеки софтуерен продукт си има минимални изисквания към операционна система и съпътстващи софтуери отговарящи на изискваните софтуерни стандарти. XP е опасен за ползване и е крайно време да отиде в историята. Windows 7 също вече е без официална поддръжка от страна на Microsoft, тъй-като минаха 10 години от излизането му на пазара.
Chome няма абсолютно нищо с недоносчето Internet Explorer. Java и компютърна сигурност са две тотално различни неща. Мога и още неточности да посоча, но няма смисъл.
14:01ч. 13 Февруари 2020 #10
tomy
и ся ко шъ прайм
12:25ч. 13 Февруари 2020 #9
Анонимен
И Windows 7 вече не се поддържа ,значи ще съм уязвим за вируси,защото още ползвам тази система,така е !Имам антивирусна,но пак ще си има вируси,няма спасение от тях !
12:04ч. 13 Февруари 2020 #8
Име(nick)
"Това го няма никъде В СВЕТА" Напротивтова естандартната практика в света. Включително и на мобилни устройства.
Операционната система е много повече от един софтуер, че да не се обновява както ти искаш.
Обновленията се правят с цел защита.Никой не те следи по-добрес тях отколкото ти сама им пзоволяваш да гледат колко минути висиш във фейсбук всеки ден.
"антивирусната ми защита" каква ти е антивирусната и по важното, какви ти са добавките.
Линукс си е съвсем друг технологичен проблем.А ползващите го(>1%) за компютрите не оправдава работата и допълнителният риск.
НАП ползват подписи със утвърден и изпитан метод с ActiveX.Реликва или не новият стандарт не е доизпипан още за държавно ползване.Главно поради липса на информация за сигурността му.
Firefox обявява опасност за банални неща в защита на банални хора(като теб). А ти хакер не можеш да намериш дори и да те удари в лицето.
Chrome е напълно различна платформа от windows???? може би имаш предвид internet explorer.
И НАП ползва и поддържа това което потребителите му използват.И 10 и 8 са технологично превъзходни на 7. Какво ти е било зле само доктора може да каже.
11:49ч. 13 Февруари 2020 #7
Име(nick)
Нина с извинение но няма идея за какво говориш. И това си личи във всички твои коментари.
11:25ч. 13 Февруари 2020 #6
Tromto
Днес да не е обявено някакво състезание по тотална некомпетентност? Защото Nina го печели веднага, на момента и безусловно с това "Хрома е вариант на уиндоус експлорера". Windows Explorer е ФАЙЛОВ МЕНИДЖЪР на Microsoft. Предполага се, че е трябвало да бъде написано Internet Explorer (IE), който вече е браузър, но пак на Microsoft, а и се разпространява като част от операционната им система Windows, от Win95 насам.
Chrome е БРАУЗЪР на Google. Това е външна програма, която се инсталира в Windows по желание на потребителя и има СХОДНИ функции с тези на IE, но има и достатъчно различия. По тази логика, "варианти на IE", са и Mozilla Firefox, Opera, Pale Moon и още куп други браузъри.
"Половината сървери в света ползват линукс". "Половината" КАКВИ сървери? За приложения, каталожни, комуникационни, изчислителни, за бази данни, файлови, игрови, пощенски, проксита, уеб-сървери?
Медиа сърверите са масово базирани на GB-PVR, XMBC, Kodi, MyTV, TVerctity, MediaPortal (все модификации на Windows).
Пощенски сървъри - на практика 80% от големите корпорации разчитат на Microsoft Exchange Server, поради гарантираната висока степен на сигурност на обмена. Още 10% - на IBM Lotus Domino.
"Това го няма никъде В СВЕТА, да принуждаваш хората да си сменят софтуера на компютрите, за да подават документи..." МООО-ЛЯ?!? На 13-ти януари тази година, Управлението по Киберсигурност на Великобритания (NCSC) е издало предуппреждение, да не се използва Windows 7 за достъп до e-mail на държавни сървери. След изтичане на срока на разширената поддръжка на Windows 7 догодина забраната ще е пълна. (За който не е запознат - MS са оставили възможността, на корпоративно ниво, да се ЗАКУПИ поддръжка на Win7 за още 1 година. Т.е., миналия месец спряха официалните безплатни ъпдейти, но платени ще има още 11 месеца. Или от февруари 2021, хората в UK ще са ПРИНУДЕНИ да сменят иначе софтуера на компютрите си, за да подават документи към държавни служби.
11:16ч. 13 Февруари 2020 #5
Sea_Dog1 "...се вижда дългата американска ръка,...". Права си нина-ва,ти си съвестта на сайта,Варна,Каменар,Максуда и т.н.! Правителството ще гласува : НАП да минат дървени сметала и писане с обикновени писалки с мастилници / от твоето време/! Всичко друго е от Лукавия!
10:04ч. 13 Февруари 2020 #4
Nina
Хрома е вариант на уиндоус експлорера, затова работи, другите браузъри отказват инсталация на джава, защото е прекалено опасна за компютъра!!!Колкото до новите версии на Уиндоуса, стават от зле по-зле! 8-цата е по-зле от 7-цата, но доста хора се усетиха, че може да работи приемливо като й се спрат ъпдейтванията, затова Майкрософт спряха тази опция в 10-ката. Майкрософт от няколко години се опитват да запазят монопола, обаче все по-трудно им се отдава, вече половината от сървърите в света ползват линукс, много по-надежден е! Не е работа на НАП да ни нарежда, какъв софтуер да ползваме, както го правят с касовите апарати и изнудват бизнеса постоянно да налива едни пари в определени фирми, а да си направят сайта така, че да работи с ВСИЧКИ видове софтуер!!! И защо ли зад тази ПОРЪЧКА се вижда дългата американска ръка, която работи в полза на ЕДНА корпорация?! Не правят такъв опит за първи път, ама само при продажни управляващи такава схема на янките минава!
09:47ч. 13 Февруари 2020 #3
gosho
Нинче, какви глупости написа не е истина. Всяка институция в света е приключила много отдавна с подръжката на XP поради простата причина, че е крайно лабилна операционна система, дори вече премахват Win 7 поради това, че е в EOL стадий. Само най-големите корпорации плащат в момента на MS за допълнителна подръжка. А това за електронния подпис е пълна идиотщина, аз също ползвам ел подпис и си работи през хром на Win 10 и си свиркам. Ела да видиш сега как огромни компании мигрират Windows Server 2012 (win 7 базирано ядро) към Win 2016 (win 10 ядро) и как 600 сървъра трябва да ги мигрираш към новата версия с цел по-добра защита...
09:17ч. 13 Февруари 2020 #2
Nina
И НАП да ни отговорят, защо продължават да изискват и ползват електронни подписи, след като приложението за тях-джава, работи САМО с уиндоус експлорер, мозилата го допуска при спрени ВСИЧКИ защити, а това отваря компютъра към ВСИЧКИ хакерски атаки! ВИНАГИ при влизане в сайта на НАП и НЗОК, компютърът ми вади съобщения, че сайтовете са опасни и пита, дали поемам риска да ги ползвам! Създали са отворен към всички хакерски атаки сайт, а после ние сме били виновни с версиите на уиндоуса! ПЪЛНИ ГЛУПОСТИ!!!! Да си намерят кадърни специалисти, аман от калинки, дето вземат високи заплати, а и за чеп за зеле не стават!
08:30ч. 13 Февруари 2020 #1
Nina
Това го няма никъде В СВЕТА, да принуждаваш хората да си сменят софтуера на компютрите, за да подават документи към данъчните или да правят справка в сайта на НАП! Що за идиоти, какво общо имат версията на уиндоус и ъпдейтванията със сигурността?! Тези ъпдейтвания се правят единствено с цел да ти слагат разни приложения, за да те следят! Спряла съм ги на компютъра, защото така системата работи по-леко и е по-сигурна! Когато бяха пуснати, след всяко ъпдейтване антивирусната ми защита се побъркваше след това със съобщения за опасни добавки! Ами ако искаш да ползваш линукс, който е свободен и сто пъти по-надежден от уиндоус???? Това е киберТЕРОР в полза на една компания! Нямат право в света на свободния пазар на софтуерни продукти!